"Nämnden ska kritiseras för den bristfälliga handläggningen av överklagandena." Det slår Justitieombudsmannen, JO, fast efter en anmälan av en förälder med barn på en skola i Strängnäs.
Barnet hade fått ett åtgärdsprogram vilket vårdnadshavaren överklagade. En sådan överklagan lämnas in till kommunens barn- och utbildningsnämnd, men ska av den skickas vidare till Skolväsendets överklagandenämnd.
"Överklagandet och övriga handlingar ska skyndsamt överlämnas till överinstansen", skriver JO i kritiken. Så var inte fallet för Strängnäsbon. I stället dröjde kommunen fyra veckor med att vidarebefordra klagomålet.
Enligt barn- och utbildningsnämnden berodde fördröjningen på bristande rutiner. Maria Ehrnfelt (M) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
– Det är bara att beklaga att det här har hänt. Jag förstår frustrationen som förälder vid sådana tillfällen, det är tillräckligt jobbigt ändå, säger hon och fortsätter:
– Ingen har gjort det här med mening, utan vi har missat att skicka överklagan vidare. Det var den mänskliga faktorn. Vi har svarat på kritiken och har en rutin på plats som ska säkerställa att det inte blir några förseningar.
I sitt svar till JO skriver kommunen: "Nämnden har nu en rutin att alltid skicka vidare överklaganden utan dröjsmål och kommer att säkerställa att detta görs framöver."