Så förklarade skolchefen Tony Lööw att intresseorganisationen Läromedelsförfattarna i en ny rapport har kommit fram till att Strängnäs kommun lägger minst pengar på skolböcker.
Oppositionspolitikern Hanna Lindahl (C) vill att ramen och med det hela utbildningsbudgeten sätts under lupp och anslagen höjs där det behövs. Mer pengar till läromedel kan höra dit, om lärarna och rektorerna efterfrågar det.
I dagsläget är beloppet varje skola får från kommunen per undervisad elev för lågt, anser hon.
– Vi är av uppfattningen att vi behöver höja grundbeloppet och där ingår de här bitarna.
Kenneth Larsson (M) är barn- och utbildningsnämndens ordförande och därmed ytterst ansvarig för att skissa på budgeten. Han ställer sig frågande till faktaunderlaget i rapporten.
– Jag känner inte igen den siffran. Men vi håller på med budgetarbetet just nu och kommer att titta på det.
Enligt hans uppfattning ligger beloppet högre än de 451 kronor per elev som intresseorganisationen har räknat ut. Exakt hur högt är svårt att säga i och med att inköp av läromedel till stor del bestäms av rektorerna utifrån den tilldelade skolpengen.
Delar av oppositionen anser att skolpengen bör höjas. Kan inte det här vara ett tecken på att den är för låg?
– Det skulle det kunna vara förstås. Men man måste analysera att det är på det här sättet, att rektorerna verkligen prioriterar annat.
Förra året redovisade nämnden ett miljonöverskott. Nu kommer besked att det läggs väldigt lite pengar på läromedel. Kan du förstå att det kan sticka i ögonen på många?
– Jo, så kan det vara. Men tittar man på den totala summan så är det en budget på en miljard, då är överskottet en väldigt liten del av detta.
Kan det bli aktuellt att höja grundbeloppet?
– Vi tittar över grundbeloppet. Som en del i att hela vår kommun går bra just nu kommer vi att kunna presentera en väldigt stark budget för barn- och utbildningsnämnden i juni och den kommer att innebära höjda grundbelopp.
Pengar som rektorerna alltså kan lägga på läromedel?
– Ja, det har man möjligheten att göra. Men jag vidhåller att vi inte är klara över att vi har en låg avsättning på läromedel. Den här rapporten är inte underlag för att säga det.