Strängnäs muslimer söker ny moské – satt avkapat grishuvud på dörren

Sedan strax före jul står Strängnäs muslimer utan moské och att hitta en ny lokal är inte lätt, konstaterar Shwan Hamad från Islamiska kulturcentrum i Strängnäs. Genom åren har föreningen utsatts för allt från klotter och skadegörelse, till ett avhugget grishuvud vid entrén.

Moskéer kan se ut på många sätt. Årbymoskén i Eskilstuna, dit en del av Strängnäs muslimer just nu åker nu för frdagsbön, var ursprungligen en frikyrka som användes av Jehovas vittnen.

Moskéer kan se ut på många sätt. Årbymoskén i Eskilstuna, dit en del av Strängnäs muslimer just nu åker nu för frdagsbön, var ursprungligen en frikyrka som användes av Jehovas vittnen.

Foto:

Strängnäs2019-01-08 06:12

Hösten 2016 flyttade föreningen in i sin senaste lokal på Nygatan. Den tidigare lokalen på Trädgårdsgatan hade blivit för liten – nu fick de omkring 200 aktiva medlemmarna nästan tre gånger så stort utrymme.

Efter ett par månader på Nygatan fick Strängnäs kommun en anmälan om den nya moskén.

– Någon anmälde – anonymt – att lokalen användes på det sättet. Vi såg då att det inte fanns bygglov för sådan verksamhet, bara för bostadsutrymmen, berättar Maria Strengbohm, bygglovshandläggare på samhällsbyggnadskontoret.

Kommunen upplyste då, alltså för drygt två år sedan, fastighetsägaren Hembla (tidigare D. Carnegie) om läget.

Först nyligen, veckan före jul, lämnade föreningen lokalen.

Vi vill inte ha problem med grannar eller andra som inte tycker om oss.

Shwan Hamad, Islamiskt kulturcentrum i Strängnäs

Att det gått två år förklarar såväl Maria Strengbohm, som följt ärendet, som föreningens kontaktperson Shwan Hamad med en speciell kontraktssituation. Föreningen hyrde nämligen lokalen i andra hand, av en annan hyresgäst.

– Vi hade ett kontrakt på tre år och väntade på ett tydligt beslut från fastighetsägaren. Vi var kvar tills vidare eftersom vi hade rätten på vår sida. Men vi ville inte bråka och till sist lämnade vi lokalen ändå. Det fanns fler orsaker också, säger Shwan Hamad.

Vilka orsaker?

– Rasistiska påhopp. Trakasserier. Folk har sagt saker när vi har kommit och gått till lokalen. Fula saker. Att vi ska försvinna därifrån, åka tillbaka till vårt eget land och be där, säger Shwan Hamad som dock är noga med att poängtera att det handlar om kommentarer från enstaka personer.

Han säger att det ändå varit väldigt lugnt på Nygatan, jämfört med Trädgårdsgatan, där föreningen höll till i tio år.

– Där fick vi många påhopp. Vi hade skadegörelse på dörren till lokalen, inbrott, folk skrev hatgrejer på väggen och en dag satte någon upp huvudet av en gris på vår dörr.

Ett riktigt grishuvud?

– Ja. Ett avkapat huvud av en gris. Det satt fast med ett spett.

Den och flera andra händelser på Trädgårdsgatan polisanmäldes, säger Shwan Hamad, men inget ledde till åtgärder.

När Islamiska kulturcentrum nu söker ny lokal är förhoppningen att hitta en som inte ligger centralt.

– Lite utanför staden är bättre. Vi vill inte ha problem med grannar eller andra som inte tycker om oss och inte vill ha oss i närheten. Och jag kan förstå att folk är rädda. Om något otrevligt händer med våra lokaler så blir det ett problem för alla. Vi förstår riskerna.

Han säger att lokalen måste ha en större sal för runt hundra personer – till den obligatoriska fredagsbönen vid lunchtid – toaletter och minst ytterligare ett mindre rum, eftersom kvinnor och män ber i separata rum.

– På Nygatan hade vi också en del kulturaktiviteter, föreläsningar och modersmålsundervisning för barn, varje söndag med 40–45 barn upp till tio år. Det vill vi fortsätta med, säger Shwan Hamad.

Föreningen har fått ett alternativt lokalerbjudande från Hembla, men hyran var tidsbegränsad.

– Vi vill ha en långsiktig lösning. Därför hade vi aldrig tagit lokalen på Nygatan om vi vetat att den inte var godkänd. Vi har investerat 100 000 kronor på inredning. Det är borta nu. Det är klart att våra medlemmar är arga och ledsna, säger Shwan Hamad.

Han vet att det inte finns en kommunal skyldighet att hjälpa föreningar med lokaler, men efterlyser ändå ett större engagemang från Strängnäs kommun.

– Vi hör om andra kommuner som hjälper till mer för att få ett vettigt föreningsliv. Vår förening har funnits sedan 2001 och har inte bara religion, utan kultur och idrott. Exempelvis så hyr vi idrottshallen på Paulinska på fredagskvällarna. Många ungdomar och barn idrottar och leker där i stället för att vara ute på stan.

Pia Bohman är bokningsansvarig för kommunala lokaler:

– De enda lokaler vi kan erbjuda är sport- och gymnastikhallar. De föreningar som har andra lokaler som vi ger föreningsstöd till [vilket Islamiskt kulturcentrum haft, reds anm.] har hittat dem själva. Man får söka med ljus och lykta.

Tidningen har pratat med Hemblas kommunikationschef Jonatan Öhman. Han är tillförordnad sedan i november och kunde inte kommentera lokalen på Nygatan.

Om moskén och bönen

Obligatoriska böner utförs fem gånger om dagen: i gryningen, vid middagstid, mitt på eftermiddagen, vid solnedgången och när natten faller, och de är en direkt länk mellan tillbedjaren och Allah.

Fredagsbönen måste genomföras i en moské. Övriga böner kan utföras på vilken ren plats som helst (hemma, i moskén, i en park, på arbetet, etc.) individuellt eller i grupp. Böner i grupp leds av en imam, en person som är lärd i Koranen.

En moské kan vara allt från ett hus som byggts för ändamålet, till en "källarmoské", en lokal som ursprungligen haft annat ändamål. I Sverige är det ofta en källare i ett miljonprogramsområde, en föreningslokal, en lägenhet eller ett kontorsutrymme.

Varje moské har en mihrab, en nisch som visar åt vilket håll bönen ska riktas – mot Mekka i Saudiarabien.

Källa: Islamiska förbundet och Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!