– Vi ser fortsatt positivt på utvecklingen 2023 trots de orosmoment som finns, säger vd Peter Lindberg.
SPM är en förkortning av stötpulsmetoden som används för att kontrollera att maskiner fungerar som de ska. Utrustningen som tillverkas och säljs av SPM Instrument AB gör det möjligt att identifiera potentiella maskinproblem i god tid för planerat underhåll och reparationer.
Omsättningen uppgick 2022 till 190 miljoner kronor jämfört med 160 miljoner 2021. Peter Lindberg förklarar ökningen med att branschen befinner sig i en "boomfas".
– Inom industrin jobbar man mycket gentemot det som kallas industri 4.0 som är digitalisering, machine learning och sånt som handlar om att man ska koppla upp sin fabrik så att man har koll på sina maskiner och så vidare. Det har gjort att vi får mycket draghjälp utifrån, säger Peter.
SPM:s kunder finns bland annat inom processindustrin och energisektorn. Bland kunderna finns pappersbruk, gruvor, stålverk och energibolag som till exempel Eskilstuna Energi och Miljö.
– Allt som har en roterande maskin är en potentiell kund, säger Peter.
Han berättar att företaget hanterar den rådande bristen på material och komponenter på flera olika sätt.
– Dels utifrån att vi får längre leveranstider till våra kunder, och det är väl det som kunden märker mest.
– Vi har tvingats höja våra priser till våra kunder i omgångar under de senaste två åren.
Enligt Peter satsar SPM väldigt mycket på teknikutveckling.
– Vi har en mängd patent som vi lever på. Vi har dessutom lämnat in nya patent. Vi ligger i framkant i vår bransch på grund av att vi har den nyaste tekniken.
SPM har 102 anställda vilket är åtta fler än 2021.
– Personalbehovet är fortsatt stort genom hela företaget, säger Peter.
SPM söker för närvarande personal till 7-8 olika tjänster inom företaget, bland annat administration, produktion och utveckling.
– Vi är ett klassiskt familjeföretag som gör allt själva.
Företaget satsar även på att automatisera processer som idag är manuella.
– Inte för att vi ska dra ner på antalet anställda utan att vi ska få mer kvalificerade jobb för de anställda. Vi håller på att titta på våra lokaler. Vi börjar bli lite trångbodda så att vi tittar på hur vi ska optimera våra lokaler och eventuellt bygga ut.
SPM har sitt huvudkontor och sin utvecklingsavdelning i Strängnäs.
– Vi har funnits i Strängnäs sedan 1971 och har för avsikt att fortsätta att finnas i Strängnäs, säger Peter.
Företaget har 12 dotterbolag i olika länder. Det bedriver aktiv försäljning i ungefär 60 länder.
– Vi ser fram emot att efter pandemin - när det släpper ordentligt även ute i världen - få tillbaka väldigt mycket besökare till Strängnäs på kurser och så vidare. Det ska bli kul att återgå till det normala, säger Peter.