Strängnäsbon hade yrkat på ett prisavdrag med 18 540 kronor, vilket var priset på en Turkietresa som han hade beställt och som arrangerades av Solresor. Anledningen till att kunden hade begärt prisavdrag var ljudnivån från främst discot på hotellet. Strängnäsbon och hans fru klagade på plats och fick ett erbjudande om att byta hotell, men avstod i och med att de hade vänner som bodde på samma ställe.
Solresor erbjöd ett prisavdrag på l400 kr, men har motsatt sig yrkandet om kompensation därutöver. Företaget har också haft personal på plats för att avlyssna volymen och det har konstaterats att den vanligen inte varit högre än vad som kan förväntas på en all inclusive-anläggning med poolaktiviteter och kvällsunderhållning.
Nämnden bedömmer att Solresor har medgett att ljudnivån på hotellanläggningen har varit hög. Det aktuella hotellet har dessutom beskrivits som en semestervänlig resort för hela familjen, vilket kan innebära höga ljudnivåer dagtid, men det ger knappast ger någon antydan om att det ska förekomma ljudlig musik till långt in på kvällen.
Den brist i arrangemanget som detta inneburit kan dock inte anses ha varit av så allvarlig att den motiverar ett prisavdrag som motsvarar hela reskostnaden. Enligt nämndens bedömning kan skäligt prisavdrag uppskattas till l 800 kr, vilket motsvarar ungefär tio procent av resans pris.