Ett företag tillverkar ett fodral till en fiskehåv. Ett annat säljer underkläder. Någon har uppfunnit ett smycke som fungerar som reseplånbok. När Strengnäs Tidning besöker de unga entreprenörerna på Thomasgymnasiet råder febril aktivitet. De UF-företag som nu funnits i ett år håller på att avvecklas. Årsredovisningar ska skrivas och året sammanfattas. Har man sålt enligt budget? Kan man få någon vinstutdelning? Vad har man lärt sig?
– Mycket, säger Ibrahim Al Kaffaji och Jesper Eriksson som läser samhällsprogrammet med ekonomisk inriktning.
Har gjort missar
Deras företag, Samaa Sweets, har sålt baklava – en sötsak från Mellanöstern – och de minns med förtjusning känslan av självsäkerhet inför det allra första säljtillfället på Mariefreds julmarknad. Och den ännu skönare känslan när de faktiskt sålde.
– Men vi har gjort en del missar också, skrattar de och konstaterar att de under året blivit allt bättre på att planera sina inköp.
I Strängnäs driver drygt 120 gymnasieelever företag med Unga Företagare som koncept, mer än en tredjedel av en årskull. Det gör Strängnäs gymnasieskolor till de företagstätaste i länet. Något som är lärarnas förtjänst, enligt Andreas Fogelqvist som är regionchef på Ung Företagsamhet i Södermanland.
– Både på Europaskolan och Thomasgymnasiet finns riktiga eldsjälar som brinner för att eleverna ska få möjlighet att starta företag. Det ser tyvärr inte ut så på alla skolor i länet. Och om lärarna inte ger ungdomarna chansen blir det inte av.
Läs hela artikeln i måndagens papperstidning