Trogna läsare och nyfikna ansikten dök upp när Strengnäs Tidning bjöd på födelsedagsmingel på Gyllenhjelmstorget under fredagseftermiddagen.
Många var de besökare som kom ut i snålblåsten för att träffa tidningen, ta del av lokal äppelmust och diskutera journalistik.
Eftermiddagen ägnades åt att minnas de åren som tagit tidningen dit den är idag, men också för att blicka framåt. Tidningen passade även på att presentera den nya satsningen med fler reportrar och ny nyhetschef.
– Jag vill förvalta och vidareutveckla lokaljournalistiken, när det gäller såväl innehåll som räckvidd. ”Nära, nytta, nöje” är tre ledord som jag tycker ringar in vad vi ska erbjuda, säger Åsa Wallin, ny nyhetschef på Strengnäs Tidning.
Jenny Hoflund Bergvall, VD för Sörmlands Media var också på plats för att prata tidningsinnehåll med läsarna.
– Lokal bra och relevant journalistik är högst levande och det har vi som ambition att fortsätta leverera i minst 175 år till. Det som möjligen kan komma att förändras är i vilka plattformar våra kunder tar till sig nyheterna. Anledningen till att vi väljer att satsa just i Strängnäs är på grund av dess intressanta geografi och demografi. Dessutom har vi haft bra digital prenumerationstillväxt det senaste året, säger hon.
Hur känns det att kunna fira ett 175-årskalas?
– Det känns fantastiskt! Det är första kalaset jag är på med en sån pigg och vital 175-åring haha. Skämt och sido, nog känns det stort och väldigt viktigt att få fortsätta vårda och utveckla detta oerhört viktiga medieföretag, säger Jenny Hoflund Bergvall.