Matts Westman står på sin terrass och blickar ut över Mälaren. På andra sidan sundet syns Strängnäs stadskärna med domkyrkan som tydlig markör.
– Du ska se på hösten när hela Strängnäs tänds upp på kvällen. Det är vackert och jag är väldigt nöjd med lägenheten, säger Matts Westman.
Han bor sedan november år 2012 i en av de relativt nybyggda bostadsrätterna på båda sidor om Frejastråket. Närmast Mälaren bor bostadsrättsföreningen Odens medlemmar, och på andra sidan gatan bor Matts Westman och medlemmarna i bostadsrättsföreningen Freja 4. Samtliga hus är byggda av Svenska hem i Bromma AB. Bolaget har gjort sig osams med medlemmarna i Freja 4.
– Vi är verkligen inte nöjda med Svenska hem och tvisten gäller fönstren. Vi har stora panoramafönster i varje lägenhet. Fönstren har vad som ser ut som klösskador och i vissa fall ser det ut som svetsloppor. Fönstren är underkända vid slutbesiktningen men Svenska hem har inte brytt sig ännu.
Bråket medför att Svenska hems representanter fortfarande utgör styrelsen i Freja 4. Meningen är att medlemmarna ska ta över och driva föreningen men det tänker de inte göra innan de har fått nya panoramafönster.
– Vi boende kan inte ta över föreningen så länge fönsterfrågan inte är ur världen. Fönstren är en dyr och stor historia, det handlar säkert om miljonbelopp. Man ska ha hit lyftkranar som lyfter bort fönstren och lyfter dit nya, säger Matts Westman.
– Vi har köpt hus av Svenska hem som inte är perfekta och det borde de vara. Vi bråkar för att vi vill ha kvalitet hela vägen. Om man ska sälja en dag så kommer köpare att fråga varför fönstren är skadade.
Svenska hems platsansvarig i Strängnäs, Johan Duvner, suckar när tidningen når honom.
– Det här är en process som tar tid men det är inte så att vi lämnar kunderna i sticket, det gör vi aldrig, säger han.
Han berättar att skadorna har uppkommit i två steg.
– För det första har en underentreprenör gjort så att det har kommit svetsloppor på fönstren. Och sedan har företaget som har slutstädat repat fönstren. Svenska hem har inte gjort något fel. Det är anmält till underleverantörernas försäkringsbolag och det här ska lösas, säger Johan Duvner.
Han har tröttnat på skriverierna kring bolaget som han arbetar åt.
– Det känns tungt att vi alltid svärtas ner i pressen. Vi gör alltid rätt för oss och även det här ska lösas, men det är knappast av allmänhetens intresse. Vi för en dialog med bostadsrättsföreningen och det är inget jag diskuterar med tidningen.