Taxi Strängnäs om körningarna och framtiden

Allt färre körningar kvällar och nätter gör det svårt för Taxi Strängnäs att möta den efterfrågan som helt plötsligt kan uppstå. Om det inte sker en förändring inom kort riskerar företaget att inte kunna vara tillgängligt dygnets alla timmar. "Det är tragiskt", säger Nicklas Thörne, vd för taxibolaget.

"Så dåligt som det är nu var det inte ens under pandemin", säger Nicklas Thörne, vd för Taxi Strängnäs, om antalet körningar i år.

"Så dåligt som det är nu var det inte ens under pandemin", säger Nicklas Thörne, vd för Taxi Strängnäs, om antalet körningar i år.

Foto: Catarina Nitz

Strängnäs2024-08-21 15:32

Som det ser ut i dagsläget är Taxi Strängnäs tillgängligt för körningar 24 timmar om dygnet. När det kommer till körningar under dagtid är det inga problem att få ihop det, tycker Nicklas Thörne.

– Det är just vardagskvällar och söndagar som vi ser sticker ut. Det är bara att ta ett exempel från en kväll ganska nyligen där vi mellan klockan 18 och 24 hade en körning på 270 kronor, säger han.

När det kommer till förbokningar har de i dag inga problem att möta efterfrågan. Det är framförallt de mer "spontana" bokningarna som kan leda till att många får vänta länge under kvällar och nätter. 

– Att ha personal sittande och eventuellt få en körning, det går inte. När det blir toppar i bokningarna så kan det bli långa väntetider, men att ha öppet dygnet runt och skjuta till pengar till kvällen och natten blir inte hållbart i längden. 

undefined
Nicklas Thörne har över 30 års erfarenhet inom taxibranschen.
undefined
Enligt Nicklas Thörne finns det några fler bolag inom kommunen, men att Taxi Strängnäs står för majoriteten av körningarna inom kommunen.

Enligt Nicklas Thörne har de i nuläget en bil som rullar kväll och natt under vardagar till skillnad från tidigare när de hade två–fyra bilar. Även under helger har det skett en minskning sedan pandemin. Från tidigare runt 13 bilar ner till sju–åtta bilar under en lördagskväll. 

– Jag tror delvis det har med inflationen att göra och taxi blir mer som en lyxkonsumtion. Men sen tror jag även att det beror på ett förändrat beteende och att man inte ses lika mycket ute som förr.  

Även konkurrensen från svarttaxi påverkar mycket. 

– Det är jättesvårt att konkurrera mot dem för vi ska betala marknadsmässiga löner. Det blir inte konkurrens på lika villkor. 

Sedan i våras har det inom Taxi Strängnäs pratats en del om att det kanske inte går att vara tillgänglig på samma sätt som tidigare.

undefined
Nicklas Thörne berättar att de är i dagsläget 45 anställda inom företaget.

– Tyvärr finns det risk för förändringar framöver. Jag tror att vi ganska snart inte kommer att kunna ha öppet under vardagskvällar, men givetvis kommer vi att fortsätta ha öppet som vanligt fredag- och lördagskvällar.

I Mariefred har han märkt av en tydlig minskning av antalet kunder. 

– Tyvärr har vi behövt lägga till en framkörningsavgift. För om vi ska köra fyra–fem mil för att sedan köra några kilometer i Mariefred och sen tillbaka blir inte ekonomiskt hållbart för oss. 

Som det ser ut i dagsläget har Strängnäs kommun upphandlat tjänster från Taxi Strängnäs när det kommer till färdtjänst och skolskjutsar. Men enligt Nicklas Thörne är intresset inte lika stort när det kommer till taxi under kvällar och nätter. 

– Vi undrade om kommunen ville vara med och stötta för att kunna fortsätta erbjuda taxi och service till invånarna, men de var inte ett dugg intresserade.

undefined
Emma Hjelm, näringslivschef i Strängnäs kommun, tror mycket handlar om att förändra beetendet hos kunderna för att kunna vända utvecklingen.

Enligt Strängnäs kommun har de inte möjlighet att gå in och stötta upp enskilda företag rent ekonomiskt. 

– Servicemässigt är det bra att det finns tillgång till taxi i kommunen. Jag tror att det handlar mer om att ändra människors beteende och hur vi väljer att använda oss av taxi. Det är sällan som en kommun går in och stöttar up en hel bransch, säger Emma Hjelm, näringslivschef i Strängnäs kommun. 

Joakim Swärd, etableringsansvarig i kommunen, berättar att han upplevde senaste mötet med Taxi Strängnäs som bra. 

– Jag förstår deras situation också. Vi lyssnade och gav tips och råd på bland annat marknadsföring. Strängnäs är en kommun som växer så förhoppningsvis går det att vända trenden framöver, säger Joakim Swärd. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!