Telia "beklagar" – ska laga 90-åriga Ingers telefon

"Så lång tid ska det absolut inte ta." Telia beklagar att 90-åriga Inger i Strängnäs har varit utan telefon sedan i juli. Nu ska felet åtgärdas så snabbt som möjligt.

Telia ber om ursäkt efter att en 90-årig Strängnäskund inte har haft en fungerande telefon på flera månader. På bilden syns Telias presstalesperson Inger Gunterberg.

Telia ber om ursäkt efter att en 90-årig Strängnäskund inte har haft en fungerande telefon på flera månader. På bilden syns Telias presstalesperson Inger Gunterberg.

Foto: TT/Telia

Strängnäs2020-10-15 12:34

Tidningen skrev härom dagen om 90-åriga Inger, vars telefon inte har fungerat i flera månader. Inger och hennes dotter Bodil, som vill vara anonyma, hade klagat hos Telia över det men inte fått gehör.

Nu ber Telia om ursäkt.

– Det är bara att beklaga att det har tagit så lång tid, säger Telias presstalesperson Inger Gunterberg.

Problemet i det här fallet beror på en trasig router hemma hos kunden. 

– Vi har ett tekniskt fel i själva utrustningen. Leverantören ska reda ut det och vi har varit i kontakt med kunden.

Routern som kunden Inger fick för några månader sedan ska bytas ut.

I Ingers fall har det gått tre månader och hon har fortfarande problem med telefonen. Har du en kommentar angående det?

– Så lång tid ska det absolut inte ta.

Inger Gunterberg påpekar dock att problemet till stor del är avhängigt av Telias leverantör.

– Om det bara hade hängt på oss hade vi åtgärdat det med en gång.

När kommer problemet att vara löst?

– Det kan jag inte säga exakt, men så snart som möjligt. 

Förekommer det här problemet ofta?

– Nej, sällan skulle jag säga. Men tyvärr så har det förekommit i det här fallet.

Tycker du att avvecklingen av kopparnätet generellt har fungerat bra?

– Jag skulle säga att våra kunder överlag är väldigt nöjda med den förändringen. Med det gamla kopparnätet har vi haft återkommande driftstörningar.

Sådana har kunnat uppstå till exempel när det har varit storm.

– Det slipper man med den mobila lösningen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!