Tillfälligt hus ska skydda resenärer

Under våren 2015 påbörjas arbetet med den nya stationsbyggnaden. Men under två år får tågpendlarna hålla till godo med ett tillfälligt bygge.

resecentrum 5js.jpg

resecentrum 5js.jpg

Foto:

Strängnäs2015-01-16 19:35

I höst rivs det befintliga stationshuset, som invigdes 1996. Det ska ersättas av en mycket större byggnad på cirka 2 200 kvadratmeter med ingångar från flera håll. Dessutom blir det ett underjordiskt parkeringsgarage med plats för 138 bilar och ett busstorg.

Det har just blivit klart att det är företaget NCC som har fått uppdraget att bygga det nya resecentrumet. Utgångsläget är det tävlingsförslag som kommunen och Trafikverket har tagit fram.

– Vi kommer nu att starta bygghandlingsprojekteringen och det kommer samordnas med dubbelspårsutbyggnaden mellan Strängnäs och Härad. Projekteringen kommer vara klar i höst och då startar vi med markarbeten. Hösten 2017 kommer resecentrumet att vara färdigt att tas i bruk, säger Susanne Victorin, avdelningschef på NCC Construction Sverige AB i Västerås och Eskilstuna. 

Men mellan rivningen och invigningen av det nya resecentrumet blir det ett hopp på drygt två år. För att inte resenärerna ska bli utan väntsal under tiden ska ett tillfälligt hus uppföras.

– Eftersom vi ska bygga det nya spåret där den nuvarande stationsbyggnaden ligger är det nödvändigt, säger Per Ahlénius, projektledare vid Trafikverket.

Den tillfälliga stationen blir ett modulhus, en sorts byggbod, men enligt Per Ahlénius är det långt ifrån gamla tiders byggbaracker. Tanken är att servicenivån för resenärerna ska vara densamma under byggtiden.

– Det kommer att finnas väntsal, kiosk, toalett och möjlighet att köpa biljetter precis som nu. Den blir inte heller så mycket mindre än den gamla stationen. Vi gör den så stor vi kan, säger han.

Den tillfälliga stationen ska vara klar i september eller oktober, för att börja användas på riktigt i november när det gamla stationshuset rivs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om