Flyttlasset gick från till Sverige för lite drygt tre år sedan.
Marek Vidras och hans fru hade tidigare besökt landet och kände att de ville ha lite förändring i livet när de fattade beslutet.
– Vi var här första gången 2018 på semester och tyckte om folket, miljön och allting. Så vi började lära oss svenska innan vi flyttade. Det är inte ett svårt språk att lära sig, men jag har inte så mycket tid att prata det då mitt jobb är på engelska.
Till vardags jobbar han som logistikingenjör men Marek Vidras kände att han även ville testa på att göra något eget vid sidan om.
Beslutet mynnade ut i grundandet av företaget Kicknation AB som kommer att fokusera på import och försäljning av sparkcyklar från Tjeckien till Sverige.
Sparkcyklarna – eller kickbikes, som just den här typen kallas – är utan motor och av fabrikatet Yedoo som är ett tjeckiskt märke vars namn betyder ungefär "kör". Yedoo är ett hyfsat väletablerat fabrikat i Tjeckien, men har inte nått de nordiska länderna än, säger Marek Vidras.
Vad är fördelarna med den designen?
– Jag vill komma med något nytt. Det blir ett hälsosamt sätt för människor att ta sig ut och motionera. Sedan finns det många olika varianter av det här märket så att det passar hela familjen, säger han och fortsätter:
– Det hade varit kul att kunna ge svenskarna en helt ny hobby. Jag hoppas att de kommer att tänka "okej, kickbikes, det låter som en bra grej, det vill jag testa".
Den 4 oktober hoppas Marek Vidras att få domarnas godkännande för sin affärsplan i tävlingen som kommer att äga rum i kommunhuset i Strängnäs.
Hur känns det inför tävlingen?
– Det kommer att bli en utmaning. Men jag har fått jättebra hjälp med allting från Nyföretagarcentrum här i Strängnäs.
Marek Vidras startade företaget i somras och hoppas kunna dra igång försäljningen ordentligt lagom till att snön smälter framåt vårkanten. Fram tills dess kommer fokus att ligga på att få fart på hemsidan och etablera sig mer på sociala medier. All försäljning är tänkt att ske via hemsidan, och det lär dröja innan det blir tal om någon fysisk affär.
– Just nu ligger fokus på att få spridning på Instagram. Först måste jag nå ut till folk och skapa intresse för produkten, säger han.