Ella Edmark, Saga Nilsson och Emilia Eriksson går på Europaskolan och driver detta läsår UF, det vill säga ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Tjejernas idé är en tygpåse med en kylinsats så att påsen kan användas som kylväska.
– De traditionella kylväskorna är inte så snygga och de är klumpiga, säger Saga Nilsson.
– En tygpåse är mer vardaglig. Man kan ha vår kylväska när man handlar, på picknick eller med matlåda till jobbet, säger Emilia Eriksson.
Något som var viktigt för tjejerna var att produkten skulle vara lokal, vilket den nu är i dubbel bemärkelse. Kylväskorna finns i tre utföranden, Strängnäs, Mariefred och Eskilstuna, med bilder av lokala sevärdheter printade på tygpåsarna.
Påsarna är sydda av en sömmerska i Strängnäs och tryckta i Eskilstuna.
Tjejernas företag heter Cool Tote UF och för att starta det krävdes både en registreringsavgift och startkapital. På Europaskolan finns uppgiften 100-lappen, där eleverna får en hundralapp och målet är att göra så mycket som möjligt av sedeln. Emilia Eriksson, Saga Nilsson och Ella Edmark lyckades omvandla sin peng till 1 800 kronor genom att pärla och sälja armband, sälja fika och panta burkar.
Men för att kunna köpa in material, sy upp och trycka 100 kylväskor behövde de cirka 10 000 kronor. Pengarna fick de in genom riskkapitalsedlar, vilket innebar att människor de kände och tjejerna själva satsade 300 kronor var i företaget.
– Allt var dyrare än vi tänkte. Tur att vi är ett UF-företag för vår sömmerska var givmild med priset, berättar Saga Nilsson.
Just nu har deras UF-företag gått ungefär plus minus noll men de har kylväskor kvar som de hoppas kunna sälja, bland annat på Strängnäs julmarknad i helgen.
– Det har varit utmanande att driva företag. Det svåraste var i början, att hitta hur produktionen skulle gå till, berättar Saga Nilsson.
– Det har tagit mer tid än vad vi trodde men vi har fått använda lektionstid också, säger Ella Edmark.
– Men det har absolut varit kul att genom företaget visa vad man har lärt sig i skolan. Roligast är alla marknader vi har stått på och den positiva feedback vi har fått där, säger Emilia Eriksson.
Kommunstyrelsen har nyligen beslutat att Strängnäs kommun ska öka sitt bidrag till den ideella organisationen Ung företagsamhet Södermanland. År 2025 och 2026 ska organisationen få 233 502 kronor per år, vilket är en utökning med en krona per invånare till sex kronor per invånare.
– Företagande stärker våra unga. Det här är ett led i att ge våra unga förutsättningar att klara sig, säger Emma Hjelm, näringslivschef på kommunen.
– UF är ytterligare ett sätt att lära sig saker på i skolan. UF är bra uthållighetsträning. Som entreprenör kan du aldrig ge upp och det kan man ha nytta av även när man ska räkna och skriva, säger Catharina St Cyr (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
I underlaget till beslutet står det att UF-företagande, enligt forskningsstudien UF-företagande, "minskar ojämlikhet vad gäller socioekonomiska skillnader i skolan".
Samtidigt krävs det när man startar UF-företag att man betalar en registreringsavgift och det krävs ett startkapital.
– Ofta har skolan en metod för hur man arbetar för att få in pengar till registreringsavgiften. Det kan exempelvis vara att man bakar och säljer fika. En del i jämlikheten är också riskkapitalsedlar, säger Josefin Holmgren, regionchef på Ung företagsamhet Södermanland.
Kan inte en del elever ha svårare än andra att få människor att gå in med pengar i riskkapitalsedlar?
– Så kan det vara beroende på vilket nätverk man har. Alla har inte samma förutsättningar när de går in i UF-året men de har bättre förutsättningar efter UF-året, säger Josefin Holmgren.
Det finns också mässor och tävlingar att delta i.
Krävs det att man har föräldrar som kan skjutsa eller låna ut bil?
– Våra UF-lärare är där och stöttar som en resurs. Det är frivilligt att delta på UF-mässa och tävlingsmomentet är frivilligt, säger Josefin Holmgren.
– Där jag har varit med har det inte varit så många föräldrar utan väldigt många engagerade lärare, säger Catharina St Cyr.
Hur får eleverna hjälp att hantera den press som kan vara med att driva ett företag?
– En viktig del är att tala om för eleverna att det kommer att vara tufft men att de kommer att lära sig mycket. De kan ta hjälp av sina lärare och av oss skolinspiratörer, säger Linnéa Lindgren, skolinspiratör på Ung företagsamhet Södermanland.