Trafikhinder utplacerade "i smyg" – mätning dröjer

Det dröjde bara någon vecka efter öppnandet innan Tryffelstråket försågs med trafikhinder. "Det var faktiskt mer än jag kände till", säger Maria Kautto, trafikhandläggare på Strängnäs kommun.

Med så kallade trafiköar i gatan är det omöjligt för lokalbussen att möta andra fyrhjuliga fordon på delar av Tryffelstråket.

Med så kallade trafiköar i gatan är det omöjligt för lokalbussen att möta andra fyrhjuliga fordon på delar av Tryffelstråket.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2021-09-01 20:44

Den 23 augusti träffade tidningen Maria Kautto och intervjuade henne med anledning av att Tryffelstråket i Finninge åter öppnats för biltrafik efter att ha varit en buss- och taxigata i minst 30 år. Ändringen beror på att förskolan Äventyret är under uppförande och invigs kring årsskiftet.

Hon utlovade trafikdämpande åtgärder på vägen mellan Brunnsvägen och Finningevägen som annars har 30 kilometer/timmen som högsta tillåtna hastighet.

– Jag kan tänka mig trafiköar på två ställen, bland annat nära förskolan, sa Maria Kautto.

undefined
Två trafiköar hade placerats ut på Tryffelstråket som nyligen öppnades för biltrafik. Senare under onsdagen skulle det bi en till. I slutet av gatan ligger Finningeskolan.

Dessa rektangulära hinder är alltså redan på plats, åtminstone sedan i tisdags morse. Öarna står med knappt 100 meters mellanrum och omöjliggör möten just där vilket torde dämpa trafiken till viss del.

Det ska dock fortfarande till en trafikmätning.

– Den är beställd, men mätarna är upptagna. Jag behöver två stycken som ska sitta på var sin lyktstolpe i ungefär en vecka. Men de här mätarna är populära, inte minst hos vår planenhet, säger Maria Kautto.

undefined
Lokalbussen får nu köra slalom för att ta sig fram på Tryffelstråket.

Stadsmiljö- och servicechefen Anders Ekman hade, på onsdagsmorgonen, heller inte fått någon information om öarna. Men han hann uppdatera sig lite senare.

– Det är något som driftavdelningen måste ha gjort. Jag kan ha vissa synpunkter på placeringen. Hindren borde inte stå på samma sida. Gör man som en chikan i stället ger det bättre effekt, säger Ekman.

Ytterligare en stund senare fanns det tre öar utställda på sträckan.

undefined
Anders Ekman: "Kan ha vissa synpukter på placeringen."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!