Illa skött väg orsakar problem för markägare

Flera kilometer diken längs en länsväg har täckts av grus – till boendes och lantägares förtret. Vem bär ansvaret?

Arne Malmqvist bor längs länsväg D 893. Flera av hans grannar säger att vägen inte har varit så illa skött som den är nu på minst 20 år.

Arne Malmqvist bor längs länsväg D 893. Flera av hans grannar säger att vägen inte har varit så illa skött som den är nu på minst 20 år.

Foto: Oscar Stomberg

Strängnäs2023-02-23 06:50

I höstas grusades länsväg D 893. Den börjar strax efter Länna och Byringe, fortsätter sen förbi Kalkbro naturreservat och Harsjön, och vidare in i Gnesta.

Men man glömde ett steg i grusningsprocessen.

Arne Malmqvist bor längs vägen och har själv tidigare arbetat med vägunderhållning.

– Innan man lägger på grus måste man köra med vad som kallas en väghyvel. Då kör man upp ett slitlager som gruset kan blandas med, så att det blir mer grus på vägen. När bilarna sen kör över det så blir det en hård och grusig väg, säger han.

undefined
Om vattnet inte leds bort korrekt från dikena riskerar vägen att ta skada. Den stundom gropiga grusvägen blir då bara gropigare, vilket kan innebära skador för de bilar som färdas på den.

När snön sen föll och vägarna skulle plogas så plogades även gruset bort, då det ej hade någonting att fästa vid.

De summor som lagts på grus gav därför ingen valuta för pengarna.

Men problemen tog inte slut där.

Allt det grus som borde ha legat på vägen samlades istället i dikena. Igentäckta diken kan leda till att vägarna och marken runt vägarna inte dräneras tillräckligt. I värsta fall kan vägarna bli översvämmade. 

– De bönder som har mark längs vägarna undrar ju vem det är som ska ta hand om det här. För nu kan vattnet inte rinna undan på vissa ställen. Det är inte meningen att det är bönderna som ska behöva fixa det, säger Arne Malmqvist.

undefined
På bilder som Arne själv tagit innan dikena täckts av snö ser man hur vatten samlas nästan i höjd med vägen på grund av allt grus som hopats i diket.

Enligt Arne Malmqvist är det lika illa längs hela sträckan. I och med att dikena dessutom är relativt grunda så har det inte krävts mycket för att de ska täckas igen.

– I det här fallet är det bara att sätta igång med att börja ösa upp gruset. Men jag förstår inte hur man har tänkt. Först köper man grus för flera tusen, sen plogar man ner allting i dikena. Bortkastade pengar, helt enkelt. Och det är vi som betalar vägskatt som får stå för det hela.

– Man blir ju ledsen alltså. Någon måste ju ta hand om det här eländet.

undefined
En väghyvel används för att se till att jämna till det översta skiktet på grusvägar. Arkivbild.

Underhållet av länsvägarna faller under Trafikverkets ansvarsområde.

– Vi var ute för sent för att hinna med att hyvla vägen innan vi grusade. Med facit i hand skulle vi ha väntat med det, för nu blev det så att grus hamnade i dikena och inte bara på vägarna, som det var tänkt. Det blev tyvärr även värre när vi var tvungna att ploga vägarna när snön föll, säger Peter Miinalainen, projektledare på Trafikverket.

Vad finns det för plan för att få upp gruset ur dikena?

– Just nu finns det ingen plan. Man kan göra en kantåtervinning där man åker och plockar upp grus som man sen blandar in i vägkroppen. Men det finns ingen tidsplan på att göra det längs den vägen just nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!