Några åtgärder planeras i dagsläget inte, gör Torbjörn Andersson klart.
– Nej. Vi trafiksäkerhetsklassificerar löpande alla korsningar med ett flöde på över 2 000 bilar per dygn och vår plan är att först åtgärda de korsningar som där har en låg trafiksäkerhetsstandard. Väg 900 har för lite trafik, så den är överhuvudtaget inte med i det underlaget. Alla medel går åt till de vägar vi inventerar.
Och att vägen angränsar till 55:an mot E 20 spelar ingen roll?
– Nej. Det räcker inte med att huvudflödet är högt, utan alla ben i en korsning måste uppfylla kraven. Det gör 55:an men inte väg 900.
När den senaste trafikmätningen på väg 900 gjordes år 2014 var flödet 1 490 fordon per dygn. Nästa mätomgång planeras till fyra tillfällen under 2022, med ett färdigt resultat i början av 2023.
Antalet olyckor vid korsningen motiverar inga undantag från Trafikverkets rutiner, konstaterar Torbjörn Andersson.
– Vi har ett uppdrag att bidra till att minska antalet döda och allvarligt skadade i trafiken. Därför tittar vi bara på allvarliga olyckor och under de senaste tio åren har det varit en sådan i den korsningen.
Trafikverket får inte heller in många klagomål på korsningen, enligt Torbjörn Andersson:
– Alla telefonsamtal, skriverier och mejl ska diarieföras och vi har inte fått några synpunkter de senaste fem åren.