Trots dåliga betyg: "Skolan gör Strängnäs attraktivt"

Kommunen ger sig själv väl godkänt vad gäller att vara en attraktiv bildningsstad – trots dåliga betyg, bristande trygghet i skolan och stora problem med läsförståelsen.

Slutbetygen i grundskolan väntas bli dåliga i år igen.

Slutbetygen i grundskolan väntas bli dåliga i år igen.

Foto: Jessica Gow/TT

Strängnäs2021-06-01 06:55

Baserat på höstterminens betyg skulle bara 64 procent av niorna på de kommunala grundskolorna uppnå gymnasiebehörighet. Det står att läsa i barn- och utbildningsnämndens senaste delårsrapport.

Dessutom skrivs där att var fjärde låg- och mellanstadieelev har svårigheter med läsförståelsen. Och att ungefär lika många i fyran och sexan känner sig otrygga i skolan.

Ändå slår samma rapport fast att skolsystemet i kommunen bidrar till att göra staden till en hållbar och attraktiv bildningsstad. 

Kenneth Larsson, som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden, förklarar det med att kommunen är på rätt väg. 

Anser du att Strängnäs är en attraktiv bildningsstad?

– Ja, jag vill påstå det – ur samma perspektiv som också framgår av motiveringen i rapporten.

Där anförs att kommunen samarbetar bra internt och utåt med de friskolor som finns i Strängnäs och Mariefred. Något som enligt Kenneth Larsson karaktäriserar skolsystemet i kommunen.

Han fortsätter:

– Sedan är det ju så att vi ändå inte har nått alla mål ur ett strikt resultatperspektiv.

Något som också framgår i rapporten som innehåller sex olika mål för kommunens utbildningsverksamhet. De kretsar kring elevernas betyg, likvärdighet och trygghet i skolan, lärarnas arbetsmiljö, resursfördelningen och den attraktiva bildningsstaden – som är det enda målet som kommunen anser sig ha klarat.

Centerpartiet, Liberalerna och Strängnäspartiet – alla tre partierna i opposition – har motsatt sig det. 

– Det är inte attraktivt att ha de resultaten, säger Hanna Lindahl (C) till tidningen.

Under sammanträdet har de tre partierna tillsammans yrkat på att målet inte ska anses vara uppfyllt.

– Bedömningen av måluppfyllelsen måste utgå från elevernas och deras föräldrars perspektiv på hur attraktivt de anser skolsystemet vara, anförde de under sammanträdet.

Kenneth Larsson och majoriteten kring S och M håller inte med.

Är inte det en del av skolsystemet också, att skolresultaten inte är bra?

– Det är klart det är. Men de områdena har ju sina egna mål. 

Kenneth Larsson menar att det inte vore rimligt om samma parametrar, till exempel grundskolebetyg, skulle avgöra alla mål.

Är målet om bildningsstaden för enkelt att uppnå?

– Nej, det tycker jag inte. Men målen ska löpande utvärderas och det är klart att man ska se över det då och då. Bågen måste hela tiden spännas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!