– Det är väldigt trafikfarligt hela vägen från Ulvhäll till Löt. Därför behövs en gång- och cykelbana på den sträckan, säger 50-åringen som även är aktiv i Strängnäs CK.
Landsvägen sydost om Strängnäs är relativt smal och används ofta av större fordon på väg till och från den utbyggda valskvarnen vid Gorsingeholm.
– Det finns farliga kurvor och närmare Löt även ett lömskt backkrön att passera, säger Esbjörn Eriksson.
Med en cykelbana tror han att fler i området skulle föredra cykeln som alternativ på sin väg in till stan.
I september fick Esbjörn Eriksson berätta om sitt förslag på kommunfullmäktiges möte.
– Det remitterades, men jag fick intrycket av att politikerna var oense om vem som skulle ta hand om ärendet, säger han.
Nu är skrivelsen i varje fall diarieförd hos teknik- och fritidsnämnden.
Esbjörn Eriksson föreslår att GC-banan anläggs på höger sida av Lötvägen från Ulvhäll sett:
– Då undviker man korsningar, vid till exempel reningsverket.
Gorsingeholmsbon skriver vidare att banan initialt inte behöver asfalteras utan kan beredas med stabilt markkross.
– Viktigast är att få till en säkrare plats för alla som färdas där, säger Esbjörn Eriksson.
Eddie Lundgren, översiktsplanerare vid kommunens strategienhet, säger:
– Utifrån mitt perspektiv finns det en avsaknad av GC-väg vid Gorsingeholm–Löt–Malmby, vilket framgår av kommunens cykelplan, och man kan därmed säga att kommunfullmäktige beslutat om att det är en brist att beakta i framtida planering.
För de regionala cykelstråken är schablonkostnaden uppskattad till 3 500 kronor/meter, men de kan bli betydligt billigare om det går att använda delar av befintliga vägar eller om det går att cykla på lågtrafikerade vägar längs stråket, enligt samma cykelplan som är från 2017.
Prislappen för en GC-väg förbi Esbjörn Erikssons hem skulle troligen hamna på över 15 miljoner kronor, står att läsa i cykelplanen.
– Blir bygget av får kommunen och Region Sörmland dela på kostnaden, berättar Eddie Lundgren.
Kommunen lyfter annars GC-banor mellan Malmby–Stallarholmen (7,3 km) och Strängnäs–Sanda (6,5 km) som en brist i regionala sammanhang.
Enligt Sixten Skullman (M), ordförande i teknik- och fritidsnämnden, är ärendet under beredning och bör komma upp på ett sammanträde i början av 2021.