Nya bud för underkänt serviceboende

Serviceboendet är anpassat för eget boende – men på andra våningen är verksamheten behovsanpassad, vilket ställer högre krav på byggnaden. En brist i brandskyddet, enligt räddningstjänsten, som nu ställer ännu högre krav.

Serviceboendet på Brunnsvägen 41a tvingas nu bemanna med dubbel personal för att garantera säkerheten vid eventuell brand, efter ett beslut av ställföreträdande räddningschef Tommy Jansson.

Serviceboendet på Brunnsvägen 41a tvingas nu bemanna med dubbel personal för att garantera säkerheten vid eventuell brand, efter ett beslut av ställföreträdande räddningschef Tommy Jansson.

Foto: Åsa Wallin/Privat

Strängnäs2021-11-05 19:45

Turerna kring serviceboendet på Brunnsvägen 41A fortsätter. Sommaren 2018 stod huset färdigt, men snart uppdagades det att byggnaden inte var säkerhetsanpassad för den typ av verksamhet som planerats. Det brister på flera punkter, bland annat saknas nödbelysning och sprinkler, samt i vissa rum även dörr för utrymning.

Räddningstjänsten krävde att serviceboendet skulle avvecklas stegvis.

Över ett år senare, hösten 2019, bedrevs dock verksamheten som innan och räddningstjänsten har tvingats att ställa nya krav: Åtgärda bristerna eller ta ett föreläggande om enskilda åtgärder. I april 2020 beställde socialkontoret en utredning av bostadsbolaget SBAB för att undersöka hur lokalerna kunde byggas om enligt Boverkets regler.

Historien får nu sin fortsättning, då räddningstjänsten den 18 oktober i år var på plats igen för ännu en tillsyn – och denna gång skärptes kraven ytterligare.

Enligt protokollet från tillsynen är bristerna så pass omfattande att "det saknas rätt förutsättningar för personalen att säkerställa en trygg och säker verksamhet."

Nu kräver räddningstjänsten att byggnaden konstant ska bemannas med minst två ur personalen. Dessutom måste de utbildas i att hantera en brandsituation. 

– Den här typen av verksamhet ska ju inte ha fönsterutrymning utan det ska vara dörrar så det finns en del brister. Då blev det som en kompensation att man i stället måste vara två personer som hjälps åt om man måste utrymma, säger ställföreträdande räddningschef Tommy Jansson.

Det låter som en nödlösning?

– Ja, det kan man säga. Det skulle i princip kunna bli permanent, men det är ju en kostnad att ha dubbel personal om man normalt endast behöver vara en för att klara av ansvaret för vård och omsorg. Det blir dyrt i längden.

Utredningen om en eventuell ombyggnation för att anpassa byggnaden till Boverkets pågår fortfarande.

Är det rimligt att fortsätta bedriva serviceverksamhet i huset tills bristerna åtgärdas?

– I och med att vi kräver att man är två personal nu så har man möjlighet att hantera en nödsituation, det är min bedömning. Om man åtgärdar bristerna, då behövs inte dubbelbemanningen längre för då har man ju byggt in säkerheten i huset, säger Tommy Jansson.

Tidningen har sökt kommunens socialchef Karin Krönenstedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!