Under våren tappar Strängnäs Montessori en stor del av ledningen då såväl rektor Peter Jedar som biträdande rektor Kristina Roxell har valt att säga upp sina anställningar.
– Det är en ren slump att vi slutar nästan samtidigt, säger Peter Jedar men förklarar också att det kan bli en fördel för rektorn som kommer efter honom, att denne får välja sin biträdande själv.
– Det bäddar för ett gott samarbete dem emellan och det är viktigt. Jag och Kristina har jobbat väldigt bra ihop, säger Peter Jedar som går vidare mot nya utmaningar i slutet av mars.
– Ja, jag hade hört mycket gott om Peter och det var en av anledningarna till att jag sökte jobbet för två år sedan, säger Kristina Roxell som slutar sista februari.
Peter Jedar är Strängnäsbo från grunden och har under sina närmare 20 år som rektor avverkat de flesta kommunala skolorna i kommunen.
– Jag är färdig med det kommunala. Där finns mycket att jobba på när det gäller våra kommunala skolor i Strängnäs. Styrning i alla led mot ett gemensamt mål saknas i dag.
Peter Jedar satsar istället på att bli koncernchef för de tre Europaskolorna och dess stödfunktioner och ska där arbeta främst med strategiska frågor för att utveckla skolorna.
– Jag kommer ha eleverna i fokus. Alla beslut ska gynna eleverna i klassrummet. Men jag är ingen superrektor som kommer in och ska revolutionera skolan, utan jag ska vara ett bollplank, ställa kritiska frågor och få hela verksamheten att samarbeta mot samma mål.
Det liknar uppdraget han har haft på Strängnäs Montessori tillsammans med Kristina Roxell som varit ansvarig för det systematiska kvalitetsarbetet.
– Vi har jobbat med tydlig lektionsstruktur, goda relationer med eleverna och Montessoripedagogiken. Vi har fått till en samsyn så att vi vet vart vi ska, säger Mariefredsbon Kristina Roxell som snart börjar på sitt drömjobb i Stockholm.
– Jag ska bli utvecklingsledare på specialpedagogiska skolmyndigheten och fortsätta jobba med kvalitetsarbete, processleda rektorsgrupper och annat, säger Kristina Roxell som tycker det har varit kul att prova på skolledning under ett par år.
Peter Jedar och Kristina Roxell känner att de lämnar med flaggan i topp.
– När jag började här för sex år sedan var skolan konkursmässig, nu har vi en toppenekonomi och toppenpersonal. Klasserna är fulla och vi har en kö på 1000 barn, säger Peter Jedar.