Deras magneter ska göra sopsorteringen enklare

Glada färger UF har lösningen på problemet med sista soppåsen. Gruppen har både hittat ut till kunderna och prisats för sitt företag.

Emma Söderman, Jennifer Grundberg, Filip Eskilsson och Pontus Karlsson går företagarprogrammet på Europaskolan i Strängnäs. När tidningen träffade UF-företaget saknades en medlem, Tess Eriksson.

Emma Söderman, Jennifer Grundberg, Filip Eskilsson och Pontus Karlsson går företagarprogrammet på Europaskolan i Strängnäs. När tidningen träffade UF-företaget saknades en medlem, Tess Eriksson.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2023-02-01 06:33

Ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Glada färger UF består av fem elever på Europaskolan. De säljer magneter som har samma färg som soppåsarna i Strängnäs och Eskilstuna. När villaägarna i de båda kommunerna får slut på soppåsar i en färg ska de hänga ut en soppåse i den färgen på sin brevlåda för att få nya påsar. Men med UF-företagets magneter kan man få nya påsar även om man har använt sig av den sista.

– Enligt Postnord har folk kommit på egna lösningar och hängt ut papplappar när de har fått slut på påsar, säger Emma Söderman.

Företagsidén väcktes av Jennifer Grundberg.

– Jag och min pappa kom på problemet att det inte är jättesnyggt att hänga ut påsen på brevlådan. Under arbetet med UF har vi pratat med Postnord i Strängnäs och Eskilstuna och där säger de att det är ett problem att påsen täcker namnet som står på brevlådan, säger Jennifer Grundberg.

undefined
Magneterna fästs på brevlådan när man vill ha en ny soppåse i respektive färg.

Hur har företaget gått?

– Vi har sålt över 300 paket med magneter. Ett försäljningsställe som vi snabbt hittade var julmarknader men det var nästan slöseri med tid, säger Jennifer Grundberg.

– På julmarknaderna är det många som kommer utifrån. Vi vill hitta dem som har denna färgsortering på soporna och som har eget hus med egen sopsortering. Med marknadsföring på sociala medier har vi istället kunnat rikta marknadsföringen. Folk som vi har sålt till är överlag otroligt nöjda, säger Filip Eskilsson.

Vad har ni stött på för problem?

– Vi beställde en testprototyp från ett företag men prototypen har fortfarande inte kommit, säger Emma Söderman.

– Då blev det extra arbete med att hitta en ny leverantör inom EU. Vi ville anlita ett företag inom EU för att slippa handelshinder och för social hållbarhet, säger Filip Eskilsson.

undefined
Filip Eskilsson visar upp magneterna som har samma färger som sopsorteringspåsarna i Strängnäs och Eskilstuna.

Frågan är om UF har fått gymnasieeleverna att framöver vilja starta företag?

– Jag vill inte driva företag men erfarenheten från UF är viktig för det framtida arbetslivet, säger Pontus Karlsson.

– Jag skulle gärna vilja driva företag i framtiden. Att få vara den som bestämmer själv, driva något från grunden och se hur det utvecklas, säger Jennifer Grundberg.

Glada färger UF har också prisats inom Ung företagsamhet i Södermanland. Dels kom de trea i en pitchtävling (presentationstävling) i Eskilstuna, dels vann de priset Årets affärsplan i en tävling där UF-grupper från hela Sörmland deltog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!