Arrangören Barbro Hedengren hade gjort ett gediget jobb för att sammansättningen av föreläsare skulle bli rätt. Men också för att innehållet skulle passa exempelvis ungdomar som står inför att välja utbildning. Trots det var det bara cirka femton ungdomar som satt i publiken och lyssnade på när ingenjören Helen Fielder berättade om hur det är att jobba på ett innovativt företag som Atlas Copco. Majoriteten av publiken var i övre medelåldern.
Var är publiken?
— Ja, det undrar jag också. Nu är det inte bara till ungdomar vi har vänt oss, utan också till arbetssökande och företagare, säger Barbro Hedengren.
Vad som har gått snett är svårt att säga. Barbro Hedengren tycker att marknadsföringen inför seminariet var bra.
— Eleverna har skolplikt och de har kanske inte fått ledigt för att komma, säger Barbro Hedengren, som inför arrangemanget intervjuade elever på yrkesförberedande program och IM-programmet.
— Det är jättetråkigt, men vad gör man. Drömmen är i alla fall att någon går härifrån med en ny vision eller tanke om nystart i livet.
Hur har samarbetet med arbetsförmedlingen fungerat?
— De ska ha informerat de arbetssökande, men de själva hade inte möjlighet att delta under seminariet, säger Barbro Hedengren, som hoppas på tätare samarbete nästa gång.