– Som patient kan man säkert bli förvånad över det nya namnet, men det är samma gäng på plats, samma öppettider och samma vårdutbud som tidigare, säger han.
Förra sommaren förvärvade Prima vård det norska vårdbolaget Unicares svenska vårdcentraler. En av de vårdcentralerna var just Unicare i Strängnäs. När det var dags för namnbyte fick vårdcentralen möjligheten att själv bestämma vad den ville heta.
– Då blev det Mälarlunden helt enkelt. Vi gillar lokal förankring så våra lokaler heter aldrig Prima vård, utan de har ett namn som knyter an till något lokalt.
De patienter som tidigare har gått till Unicare behöver inte göra ett nytt vårdval.
Utöver namnbytet ska vårdcentralen även utöka sitt vårdutbud genom att erbjuda patienter en möjlighet till digitala möten.
– Patienterna kan då välja mellan om de vill träffa sin doktor antingen med ett fysiskt besök eller via ett digitalt möte, säger Peter Herte.
Enligt honom kommer de digitala mötena gå att boka på samma sätt som ett fysiskt möte, och undersökningarna görs av personal på plats på vårdcentralen. I allt väsentligt fungerar det precis som ett vanligt besök på Mälarlunden, fast bakom en skärm, lovar Peter Herte.
– Vissa grejer löser man ju jättebra digitalt, men andra grejer behöver man faktiskt ses för att få bra vård, säger han.