Enligt polisens uppgifter lyckades den ena bilen på något sätt att ta sig genom mitträcket och kollidera med en personbil på väg åt motsatt riktning. Ingen av personerna i de två bilarna har hörts än, därför har inte uppgifter som exakt vilka hastigheter de två fordonen färdades i kunnat utredas.
– Vi betraktar det som en allvarlig olycka. Hur det kunnat inträffa får vi se om det går att ta reda på tids nog, om det går att hålla förhör med de inblandade. E 20 är vid de flesta partier en 110-väg och man kan väl tänka sig att farten var anpassad därefter, samt efter rådande vägunderlag, säger Johnny Gustavsson, presstalesperson på polisregion Öst.
Händelsen utreds fortsatt som grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.
De två personerna som färdades i bilen som körde över på fel sida vägen var de som fick allvarligast skador. De två personerna är av manligt kön och inte hemmahörande i Sverige.
– Med tanke på hur läget ser ut vill jag inte gå in närmare på det än så, säger Johnny Gustavsson, som även berättar att personen i den mötande bilen ska ha klarat sig lindrigt undan i händelsen. Var den personen är hemmahörande har han dock inga uppgifter om.
Den personen som skadats mest allvarligt var tvungen att föras med ambulanshelikopter till sjukhus i Uppsala. Personens skadeläge beskrevs under tisdagskvällen som kritiskt men ändå stabilt.
Enligt vittnesmål från platsen försökte mer än 100 bilar, däribland lastbilar med släp, att backa och vända om för att köra mot den stillastående trafiken på E 20. En liknande situation inträffade på en annan del av samma europaväg för en dryg månad sedan, när en trafikolycka inträffat i närheten av Barva. Polisen i Eskilstuna gick då ut och fördömde de bilister som valde att vända på vägen.
"Vi har all förståelse för den frustration som uppstår när man som bilist hamnar i kö och man vet inte vad det är som tar sådan tid. Men det ger en INTE RÄTT att vända på motorvägen och åka i motsatt riktning för att sedan använda öppningen i mitträcket för att åka ut på mötande körbana. Bilisterna som gör detta utsätter sig inte bara själva för en extrem risk utan även andra", skrev polisen då på sin Facebook-sida.
Johnny Gustavsson säger att för att polisen ska kunna rensa en sådan trafiksituation så måste det kunna ske under kontrollerade förhållanden där de kan lotsa fram bilar genom hål i staketet.
– Då ska det inte komma bilar från andra hållet heller, så det ser vi allvarligt på. Ska det ske något sådant så ska det ske på ett kontrollerat sätt med vår närvaro, säger han.
Har ni något sätt att förhindra eller motverka den typen av beteende när det inträffar sådana trafikolyckor?
– Det är klart att det går. Om vi ställer in en polisbil där så kommer det inte att ske. I ett sådant här läge så försöker vi först leda om trafiken någonstans när vi får veta att det är stopp, och det blir ju i så fall den närmsta möjliga trafikplats.
Runt klockan 17.46 meddelade räddningstjänsten att de var klara med sitt räddningsarbete, men höll sig kvar på platsen.
Trafiken kunde åter släppas på i krypfart i ett körfält förbi platsen drygt 45 minuter senare.