– Här är det murket. Här har det varit ett hål som har lappats med en plåt. Och känn vad det svajar, säger Anders Ekman och gungar med kroppen.
Det är tisdag förmiddag och han, som är enhetschef inom kommunen med ansvar för hamnarna i Strängnäs och Mariefred, står på en av de tre träbryggorna som sträcker ut sig i Västerviken. I dag mäter han bryggorna och räknar hur många pålar som bär upp dem, inför den kommande renoveringen.
– Målsättningen är att allt ska vara klart inför nästa säsong. Jag tror vi ska kunna komma i gång med att ta bort de befintliga bryggorna nu under hösten. Att sedan lägga ut nya bryggor ska nog gå ganska snabbt, säger han.
Renoveringen ska göras i enlighet med den dom som mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt meddelade i juni. Den ger Strängnäs kommun, som tog över hamnarna från företaget Promarina under våren, rätt att ta bort de tre pålade bryggorna och i stället lägga ut fem flytbryggor. Men kommunen har inte för avsikt att utöka antalet bryggor, som Promarina ursprungligen ansökte om tillstånd för.
– Vi ser att båtarna blir allt större. Och i Strängnäs har vi ingen brist på fasta platser, som i Mariefred. Men vi kanske kan förlänga bryggorna med några meter för att utöka antalet platser något, säger Anders Ekman.
Han räknar pålarna för att få ett ungefärligt pris från det lokala företaget Svenska undervattensentreprenader AB, som kommunen har ett så kallat ramavtal med, på vad det skulle kosta att ta bort dem. Om kostnaden överstiger en viss summa, måste arbetet nämligen upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling.
Pålarna får inte dras upp utan måste kapas av vid sjöbotten; ett krav som ställs i miljötillståndet.
– Det är för att vattnet inte ska grumlas. Så när de ska bort måste vi anlita dykare, berättar Anders Ekman.
Rena och snygga hamnmiljöer är en kommunal prioritering. Den miljon som Anders Ekman har i budget i år används i huvudsak för att ta bort de tre befintliga bryggorna. Kostnaden för de nya ska täckas i nästa års budget, som ännu inte är spikad.
Anders Ekman berättar att hamnarbeten pågår även i Mariefred, något som bekostas av mark- och exploateringsenheten. Den kajförstärkning som påbörjades före båtsäsongen fortsätter, och ska vara klar i slutet av året. 60 meter gjordes i ordning före sommaren, nu arbetar Suab med de 110 meter som återstår.
– Sedan ska vi fräscha till servicebyggnaden, framför allt duschutrymmet ska göras i ordning, säger Anders Ekman.