"Vi blir tagna som gisslan i deras dispyt"

Förra torsdagen grävdes en bredbandskabel av på Hammarvägen och tolv villahushåll blev plötsligt utan tv och internet. Trots att kabeln ska ha blivit lagad redan dagen därpå har de drabbade ännu inte någon uppkoppling.

Admir Ibrisevic är VA-chef på Sevabs driftbolag ESEM.

Admir Ibrisevic är VA-chef på Sevabs driftbolag ESEM.

Foto:

Strängnäs2018-02-24 06:04

– Vi har varit i kontakt med ansvariga för både Sevab som orsakat skadan och Öppna stadsnät som står för driften av kabeln utan att ha fått någon vettig respons, säger Peter Friberg som drabbats av avbrottet.

Det är både irriterat och uppgivet bland de boende på Hammarvägen som sedan en dryg vecka inte har tillgång till internet.

– Det här är så illa skött. Jag hade sett fram emot att kolla OS på tv:n, men det är svårt att backa bandet. Ansvariga skyller på varandra och någon av dem ljuger för oss, säger Göran Luthin som bor granne med Peter Friberg.

I området där kabelbrottet uppstått utför infrastrukturföretaget Svevia på uppdrag av Sevab grävarbete för vattenledningar. Det var när en underentreprenör till Svevia, i mitten av förra veckan, skulle sätta grävskopan i backen som fiberkabeln slets av.

– Tidigt på torsdagsmorgonen fick vi besked från Öppna stadsnät att tolv adresser i området drabbats av driftstörning på grund av en fiberskada. Någon mer information om när det ska åtgärdas fick vi inte. Det är förödande att vara utan uppkoppling och då menar jag inte bara möjligheten att titta på OS. Flera av de som nu saknar internet arbetar hemifrån och för dem är varje dag utan uppkoppling totalt bortkastad, säger Peter Friberg.

På fredagen – dagen efter avbrottet – var Svensk infrastuktur, som grävt ner bredbandskabel, på plats för att åtgärda skadan. Både Peter Friberg och Göran Luthin fick samma eftermiddag besked av grävmaskinisten att reparationen var klar. Något fungerande internet har de dock ännu inte och orsaken till det anser de vara helt befängd.

– Vid mejlkontakt med Öppna stadsnät, som står för driften av fibern, säger de att de inte vill slå på internettrafiken innan underentreprenören som grävde av kabeln betalar en tidigare fordran till bolaget. De ska tydligen ha grävt av flera kablar tidigare utan att ha gjort rätt för sig. Det är ett helt sjukt resonemang att vi som tredje part blir tagna som gisslan i deras dispyt. Det måste vara på gränsen till brottsligt att agera så här, säger Peter Friberg.

Sevab bekräftar att det var deras underentreprenör som av misstag grävde av fiberkabeln, men att det inte hade behövt inträffa om den från början lagts ner på rätt djup i marken.

– Enligt vår ansvariga underentreprenör låg fiberkabeln alldeles för grunt. Den ska, om den ligger på rätt djup, inte gå att ha av om man som i det här fallet skär i asfalt. Det finns regler och bestämmelser för hur fiberkablar får och ska läggas ut, något som inte verkar ha efterföljts när Svensk infrastuktur grävde i området, säger Admir Ibrisevic som är VA-chef på Sevabs driftbolag ESEM.

Han säger sig ha full förståelse för de drabbade hushållens frustration, men anser att Sevab gjort så gott de kunnat för att hjälpa till att åtgärda skadan.

– Vår underentreprenör stannade kvar längre i fredags för att hjälpa när Svensk infrastruktur skulle laga kabeln. Enligt de uppgifter som jag har fått så lyckades de med det.

Agerandet från internetleverantören – att inte släppa på trafiken i kabeln är – enligt Admir Ibrisevic, totalt oprofessionellt.

– Det är inte okej att ta konsumenterna som gisslan på det här sättet. De har ingenting med en eventuell tvist mellan vår underentreprenör och nätägaren att göra. Jag kan bara beklaga att fiberkabeln skadades. Det hade inte behövt inträffa om den varit ordentligt nedgrävd. Vi gjorde ändå vårt för att reparera den så snabbt som möjligt. Det är bara för internetleverantören att släppa på trafiken igen, säger Admir Ibrisevic.

På onsdag nästa vecka ska problemet med uteblivet internet kring Hammarvägen vara åtgärdat. Så skrev Öppna stadsnät i ett mejl till Peter Friberg på torsdagseftermiddagen.

Orsaken till att de inte kan slå på trafiken i kabeln tidigare ska enligt Öppna stadsnät vara att de som grävt av kabeln också ska ha fyllt igen hålet och att det måste grävas upp igen. Ett arbete som tar längre tid än vanligt.

När tidningen träffade Peter Friberg och Göran Luthin vid lunchtid på torsdagen var det aktuella hålet i backen uppgrävt och avspärrat. En skarvad fiberkabel låg synlig strax under den normala marknivån.

Tidigare i veckan fick Peter Friberg mejl från Öppna stadsnät där de skrev:

– Vi är medvetna om det problemet som detta skapar för dig. Vi försöker i dagsläget föra en dialog med Svevia angående detta, då det företaget de har anlitat har råkat gräva av fiberkablarna. Fram tills att vi har kommit fram till en lösning med Svevia angående detta så kommer vi inte att ha möjlighet att åtgärda problemet. Vi har valt denna lösning, då kablar har grävs av gång på gång från deras sida och vi vill komma fram till en lösning där detta inte sker.

I det senaste mejlet till Peter Friberg signalerar Öppna stadsnät att de kommit överens med Svevia hur ärendet med den förstörda kabeln ska hanteras:

"Vi har bokat upp alla våra fälttekniker på det här ärendet en heldag på onsdag 28 februari för att åtgärda detta".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!