"Vi måste låta små barn få tänka själva"

Kan gamla kartonger, mattprover och tygspill leda till att barn i förskolan lär sig mer? Det tror Annica Linde och Sarah Wolf Näsström, pedagogiska utvecklingsledare och grundare av Återverket i Strängnäs.

Återverket JS1.jpg

Återverket JS1.jpg

Foto:

Strängnäs2015-06-18 15:00

Projektet, som fortfarande är i startgroparna, går ut på att samla in överblivet material från olika företag och verksamheter. Sedan ska barnen på de kommunala förskolorna förvandla materialet till någonting nytt. Det kan vara helt efter sin egen fantasi eller efter ett tema, till exempel att bygga båtar. Förutom själva skaparglädjen är målet också att barnen ska få lära sig mer om hur olika material fungerar och vad man kan göra med dem.

– Förut var det mycket så att läraren gjorde en mall och så skulle alla göra likadant. Det här är precis tvärtom. Vi måste låta små barn få tänka själva, säger Annica Linde.

Hon är tillförordnad förskolechef på Pelikanens förskola i Strängnäs, men också pedagogisk utvecklingsledare. Hon och Sarah Wolf Näsström fick båda idén till Återverket, fast utan att veta om att den andra tänkte samma sak.

– För ungefär ett år sedan började vi prata om det och insåg att vi hade liknande tankar, säger Sarah Wolf Näsström.

Förskolechefen nappade på idén, och det gjorde även kommunens verksamhetschef. Under våren 2015 har de börjat samla in material och tanken är att verksamheten ska kunna komma igång ordentligt i höst. Då kan förskolepedagoger hämta material i Återverket och använda i sin verksamhet.

– Vi ska ha lite workshops med pedagoger för att inspirera dem, säger Annica Linde.

Materialet kan användas på så sätt att barnen får tänka efter, uppfinna och lösa problem. Tanken är att förskolorna sedan återkopplar till Återverket med till exempel bilder eller en utställning med resultatet.

En utmaning för personalen blir att försäkra sig om att arbetsmaterialet inte är farligt för barnen.

– Vi strävar ju efter att ha en giftfri förskola. Det gäller för oss att läsa på och tänka efter. Vad är giftfri plast? Vad kan man använda gamla cd-skivor till utan att det är farligt? Vi kan också anpassa föremålen efter vilken åldersgrupp det är som ska jobba med dem, säger Annica Linde.

Fenomenet med pedagogiska återvinningscenter är inte nytt. Det italienska konceptet Remida finns sedan länge på många håll i Europa och börjar nu även dyka upp i Sverige. Återverket är dock en fristående lösning anpassad till just situationen i Strängnäs.

– Jag tror att alla kommuner kommer att ha något liknande inom en snar framtid, säger Sarah Wolf Näsström.

– Återbruk har funnits i förskolans verksamhet länge. Men nu tar vi det längre än till äggkartonger och pinnar. Det är svårt för förskolorna att själva hinna leta material. Återverket ska fungera som en resurs men också som en utvecklingssatsning, säger Sarah Wolf Näsström.

De hoppas att verksamheten kan växa och så småningom även innefatta grundskolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om