Kvinnan som är i 30-årsåldern sökte hjälp på diabetesavdelningen på Mälarsjukhuset då hon behövde förnya sitt intyg för körkortet. Ett intyg alla med diabetes typ 1 behöver ha för att få behålla sitt körkort.
Patienten påpekade flera gånger hur viktigt det var att läkaren skrev ett intyg för hennes körkort. Trots det dök det aldrig upp något intyg.
Kvinnan ringde till vårdmottagningen i december 2020 för att boka tid. Efter mycket påtryckningar fick hon en tid tre månader senare – två dagar innan hennes intyg skulle gå ut.
Under läkarbesöket diskuterades att patienten behövde sitt intyg till Transportstyrelsen, något som enligt läkaren skulle skrivas utan förhinder.
I juni samma år får kvinnan ett brev från Transportstyrelsen om att inget intyg inkommit och om att detta inte inkommer senast den 18 augusti 2021 skulle körkortet dessutom dras in.
Detta skapade stor oro hos kvinnan.
– Min inkomst och mitt körkort stod på spel för att mottagningen inte kunde utföra sitt jobb, säger hon till tidningen.
Hon ringer och skriver till mottagningen via 1177. En sjuksköterska talar då om för henne att en läkare vill ha in fler blodsockervärden innan ett nytt intyg kan skrivas. Hon blir även ombedd att ringa tillbaka den 2 juli och påminna om intyget, vilket hon gör men blir kopplad till telefonsvarare. Tre dagar senare rings patienten upp och får veta att inget intyg skrivits.
Efter flera samtal utan framgång börjar kvinnan bli orolig för sitt körkort och även sitt jobb.
– Jag var otroligt beroende av mitt körkort. Utan det skulle jag inte kunna ta mig till jobbet och därmed förlora min inkomst, berättar hon.
– Jag vet inte om det berodde på att läkaren jag träffade inte hade behörighet att skriva intyg eller om det brast någon annanstans. Hon var under utbildning för att bli diabetesläkare, så hon fick fråga kollegor om flera saker under mitt besök.
Hon fortsätter:
– Vad jag fick reda på i efterhand så var det inte ens noterat i min journal att intyget skulle skrivas. Men den ska man väl ändå inte behöva ha koll på själv? säger kvinnan.
Efter det inträffade gjorde kvinnan en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, och har även bytt sjukhus.
Kvinnan skriver i sin anmälan till IVO att vårdgivaren brustit i sitt arbete genom att 1: glömma att skriva intyg, 2: vägra att skriva intyg trots att hon bett om det flertalet gånger, 3: utsätta henne för en eventuellt stor ekonomisk förlust. Hon skriver även att de inte skrivit ner allt i hennes journal samt att de skrivit inkorrekta saker i journalen.
– Jag känner inget förtroende för Mälarsjukhuset längre.
Kvinnan berättar att hon säkert la tio timmar på en vecka för att komma tillrätta med problemet.
Dagen innan körkortet skulle dras in fick kvinnan ett meddelande om att intyget äntligen hade kommit in till Transportstyrelsen.
– Jag hade extremt svårt att lita på vården efter detta. Något gick väldigt fel, berättar hon.
Efter utredning meddelar IVO att Mälarsjukhuset inte säkerställt att utfärdande av intyg skedde enligt gällande regelverk. Vårdgivaren ska enligt beslutet beakta detta i sitt systematiska patientsäkerhetsarbete. Ärendet avslutas men IVO kan komma att följa upp vilka eventuella åtgärder som vårdgivaren genomfört med anledning av den identifierade bristen.