Tågpendlare har i flera års tid lidit av olika nivåer av huvudvärk på grund av återkommande förseningar.
De bakomliggande anledningarna till förseningarna har varit allt från växelfel till obehöriga på spårområdet. Den senaste anledningen i ledet har varit den nya höghastighetsväxeln i Härad.
Tidigare i höstas förklarade Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik, hur växeln och förseningarna i arbetet med dess installation lett till att tåg tvingats passera sträckan långsammare under en mycket längre tid än önskat.
I helgen blev installationen äntligen klar – efter att ha dragit ut nästan ett och ett halvt år på tiden.
Att arbetet tog så lång tid var på grund av att införskaffandet av säkerhetsdokumentation från samtliga inblandade aktörer dragit ut på tiden, säger Per-Eric Metso, projektledare på Trafikverket.
– Som myndighet måste vi sammanställa den dokumentationen och bevisa för Transportstyrelsen att vi har stenkoll på allt underlag. Det har tagit väldigt mycket längre tid än vi trodde från början, säger han.
Fastän växeln togs i bruk under marknadshelgen kan den inte släppa förbi tågen i full fart riktigt än. Fram till den 23 oktober kommer tågen att behöva köra förbi i 80 kilometer i timmen.
Anledningen till varför tågen inte kan köra snabbare redan nu beror på att banan måste få tid att stadga sig, berättar Per-Eric Metso.
– Bankroppen måste stabilisera sig på den delen av växeln som inte har använts. Det finns ett regelverk på hur många tåg och hur många ton som måste köras in. Det tonnaget har vi kört in till morgonen den 23 oktober, om inget konstigt händer.
Därefter kommer tågen att kunna passera i 200 kilometer i timmen på rakspåret och i 160 kilometer i timmen när man växlar.
Kommer de här småförseningarna på några minuter i stöten att vara ett minne blott nu?
– Ja. De som orsakats av det här i alla fall. Det försvinner nu. Tågen som åker förbi där i 80 kilometer i timmen körde ju förbi i 40 kilometer i timmen innan det här.
Kommer resenärer att märka av passagen förbi växeln på något särskilt sätt?
– Nej, de kommer väl bara att märka att det går snabbare, säger Per-Eric Metso.