För att effektivisera och förbättra skolan i Sverige har Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, startat projektet PRIO. Där jämförs skolornas arbetssätt med aktuell skolforskning. Projektet leds av lärare på de olika skolorna. Åkerskolan, Paulinska skolan och Mariefreds skola är först ut i Strängnäs kommun, men tanken är att fler skolor ska följa efter.
— Målet är att varaktigt höja kunskapsresultaten, säger Anna Malmrot, lärare på Mariefreds skola.
Hon och lärarkollegorna Camilla Simonsson från Åkerskolan och Mikael Vinblad från Paulinska skolan, är först ut i PRIO-arbetet i Strängnäs. I våras gick de en utbildning i Stockholm och gjorde en förstudie.
— Vi har gjort en noggrann kartläggning av hur våra skolor fungerar genom klassrumsbesök och möten. Sedan tittar vi på vilka förbättringsområden som finns, och hur framgångsrika skolor runt om i världen gör, säger Camilla Simonsson.
Nu ska de börja arbeta med att förbättra arbetssättet i sina respektive skolor. Varje skola har olika förbättringsområden och arbetsgrupper som ansvarar för dem. Det kan bland annat handla om att bli bättre på att planera undervisningen tillsammans eller att mötesrutinerna effektiviseras. På alla tre skolorna ska lärarna vara med på varandras lektioner för att se hur de kan göra undervisningen bättre, och ta del av varandras kunskaper.
— Man får konkretisera och förklara för sig själv "varför gör jag såhär", säger Camilla Simonsson.
I slutet på januari ska arbetet utvärderas. Då får lärarna berätta hur de har upplevt den första tiden och man kan justera eller hitta nya arbetssätt. Därefter är PRIO-arbetet tänkt att fortsätta. När ett förbättringsområde är klart kan man hitta nya mål.
— Det är en process som fortsätter, säger Mikael Vinblad.
På det här sättet ska betygen på sikt bli bättre, även om det kan ta ett par år innan det blir en synlig skillnad. Lärarna påpekar dock att även andra saker spelar in, som att rätt personer lockas till läraryrket.
— Men PRIO är en av pusselbitarna, säger Camilla Simonsson.