Lokal koskit kan få hjulen att snurra

Avfall lämnas in och ut kommer biogas som kan förse hela Sörmlands kollektivtrafik med förnybart bränsle. Detta är en dröm som kan bli verklighet om Biogas Öst och Regionförbundet Sörmland får igenom sin ansökan om att bygga två nya lokala biogasanläggningar.

Strängnäs/Nyköping2015-10-28 17:31

– Det här är bra för miljön men vi ser också det här som en näringslivssatsning. Vi tror att de här anläggningarna kommer att ge flera nya jobbmöjligheter i länet, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biogas Öst.

Det är tillsammans med Regionförbundet Sörmland och två biogasföretag som en ansökan för att bygga två nya biogasanläggningar i länet har tagits fram.

– Vi ser det här som en del av en regional utveckling, säger Christoffer Wendel vid Regionförbundet Sörmland.

På en lantbruksbaserad biogasanläggning, likt de som planeras, lämnas exempelvis lokalt matavfall och gödsel in. Genom rötning kommer sedan biogas ut och restprodukten blir biogödsel som i sin tur kan användas i stället för vanligt gödsel.

Biogas kan fungera som förnybart bränsle. Detta anses vara betydligt mer miljövänligt än förbränning av fossila bränslen.

– För att nå Sveriges klimatmål måste mer förnybara drivmedel produceras. Där det finns potential att producera biogas bör det därför göras, säger Beatrice Torgnyson Klemme.

Två platser där det bedöms finnas potential är Gorsinge industriområde i Strängnäs och Rösäng i Nyköping. Om ansökan beviljas kommer anläggningarna att kunna byggas på dessa platser och gå under namnen Strängnäs biogas samt Stigtomta biogas.

– Bra förutsättningar finns på fler ställen men det var naturligt att det skulle bli här. Det här är två företag som sökte om att hantera anläggningarna och de hade redan fått beviljat miljötillstånd av länsstyrelsen för att bedriva den här typen av verksamhet, säger Christoffer Wendel.

Ansökan och planeringen har pågått sedan 2012 men på fredag kan det bli ett steg närmare verklighet. Då ska ett beslut fattas ifall ett investeringsstöd kommer att ges från regeringens satsning Klimatklivet.

– Investeringen för verksamheten i Strängnäs är 80 miljoner kronor och vi har sökt bidrag för 40 procent av den här kostnaden. Biogasföretagen behöver också en stor och bra långsiktig kund som sedan kan köpa gasen och ett exempel på en sådan är kollektivtrafiken, berättar Beatrice Torgnyson Klemme.

Enligt henne är ett samarbete med kollektivtrafiken en lösning som visat sig fungera på andra platser runt om i landet. I Västmanland försörjer Västerås länets kollektivtrafik med biogas och nu vill organisationerna att Sörmland ska följa samma modell.

– Det har visat sig varit möjligt där och de här två anläggningarna skulle kunna räcka att försörja nästan hela Sörmlands kollektivtrafik. Det hade varit väldigt roligt om det gick att genomföra. Lokalt avfall blir till lokalt bränsle för lokal trafik, säger Beatrice Torgnyson Klemme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!