”Det är fortfarande skitsvårt att åka tåg över gränserna”

Socialdemokraten Göran Färms hjärta klappar för Norrköping och Europa. Med en fot i kommunfullmäktige och den andra i Europaparlamentet vill han krympa avståndet mellan Östergötland och Strasbourg
– Jag ser det som min främsta uppgift att hålla nere den distansen, säger han.

Strasbourg2009-05-16 06:29

På sjunde våningen i den cylinderformade delen av EU-parlamentet har Göran Färm sitt kontor med utsikt över katedralen och vinbergen i fjärran.

Bortsett från en kampanjaffisch från något europeiskt fackförbund är det kalt på väggarna. På skrivbordslampan hänger en vimpel med IFK Norrköpings emblem.

Vill ha fler perspektiv
Kvällen innan spelade den forna storklubben oavgjort borta mot Sirius.

– Det går inget vidare, suckar han.

Göran Färm gör en poäng av att han har sina fötter stadigt förankrade i den bördiga östgötska myllan. Om det finns ett avstånd mellan EU-parlamentet och Europas invånare så har han sett det som sin uppgift att överbrygga klyftan så gott det går. När han inte är i Bryssel eller i Strasbourg finns han hemma i Norrköping.

– Jag är fortfarande fullmäktigeledamot och det är jag bland annat för att inte bara ha ett Brysselperspektiv på saker och ting, säger han.

Gjorde comeback
Göran Färm tillhör de mer rutinerade svenska EU-parlamentarikerna. Han kom in i parlamentet efter valet 1999 och satt då fram till 2004. I valet 2004 slogs han ut av mer framgångsrika partikamrater, men gjorde comeback i Europapolitiken när socialdemokraten Eva Hedqvist Petersen hoppade av.

– Det är ganska annorlunda den här gången. Då var vi 15 länder – nu är vi 27.

I EU-parlamentet har Göran Ferm varit engagerad i ekonomi- och finansfrågor. På hans bord finns bland annat EU: stimulanspaket som ska hjälpa till för att få fart på medlemsländernas ekonomier. Planen innehåller bland annat satsningar på infrastruktur, inte minst järnvägar.

– Det är fortfarande skitsvårt att åka tåg över gränserna i Europa, säger han.

Pengar att hämta
Meningen är att tågtransporterna ska bli effektivare och ett verkligt alternativ till lastbilar.

Frågan engagerar Färm inte minst som östgöte, den planerade Ostlänken är nämligen tänkt att bli en del av ett europeiskt tågnät.

Han passar också på att kritisera den borgerliga svenska regeringen för att inte göra tillräckligt för att få del av EU:s tågsatsning.

– De utnyttjar inte de möjligheter EU ger. Här finns miljardbelopp att hämta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!