2 x Dyall + Mirro = en höjdare

Vår recensent har varit på en röjig show på Jazzens museum i Strömsholm.

Strömsholm2014-08-25 05:00
<p>Golvet gungar när pianisten Jan Radesjös potenta åttamanaband sparkar igång fredagskvällens scenshow på Jazzens Museum. Med mycket ”kluff” i trummorna och med en tung, stabil elbas står det klart att kvällen kommer att bjuda på en rejäl portion röjig och showig underhållning i R&B-fåran (Rhythm & Blues).</p><p>Så dyker de upp på scenen, Rennie Mirro och syskonparet Karl och Sharon Dyall, och Louis Jordans gamla R&B-klassiker ”Let the good times roll” får vingar när den fyra man starka blåssektionen (trumpet, trombon, alt- och tenorsax) kopplar greppet i det välkända introt. Och sångartrion blir inte svaret skyldig för här talar vi om fullfjädrade entertainers. Med energi och sångarglädje mutar de in varje vrå av salongen och genast får de med sig publiken.</p><p>Men repertoaren bjuder även på andra tongångar. Sharon sätter sin egen speciella prägel på välkända standardlåten ”Come rain or come shine” och kopplar tillbaka till gamla svart-vita filmer och åren då hon bodde i London. Bilie Holiday’s paradnummer ”God bless the child” blir en intensiv soulballad där Sharon briljerar och blåsen bygger under med feta ackordkakor.</p><p>Med Sammy Davis Jr som förebild bjuder Karl och Rennie på genuin musikalkänsla i ”Let’s face the music and dance” och ”Ain’t that a kick in the head” ser Dean Martin huka i kulisserna. Karl får till en strålande version av Stevie Wonder’s ”For once in my life”. Cab Calloways trettiotalshit ”Minnie the Moocher” ångar av storstadsdjungel by night och herrarna brister ut i en alldeles galen showdans på museiscenens heltäckningsmatta (kan inte vara lätt). Repris på ”Let the good times roll” till stående ovationer avrundar kvällen.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om