I åratal har ropen på åtgärder i Hammarbykorset skallat, efter flera allvarliga olyckor på platsen. För två år sedan gjorde Trafikverket vissa insatser som skulle höja trafiksäkerheten. Bland annat byggde man refuger och flyttade belysning. Men redan då hade en utredning om att bygga om korsningen längs Mälarvägen till cirkulationsplats inletts.
Denna cirkulationsplats ska nu börja byggas. Trafikverkets entreprenör har inlett med att anlägga en etableringsyta intill korsningen, där de ska ha bodar och parkering för sina maskiner. Inom kort börjar själva arbetet i korsningen. Men viss aktivitet har redan synts där en tid. Det är en annan entreprenör som arbetat med att flytta ledningar inför ombyggnationen.
Precis som i dag, kommer 60 kilometer i timmen att gälla förbi korsningen även i framtiden. Magnus Persson, projektledare på Trafikverket, säger att man planerat cirkulationsplatsen så att trafikanterna tvingas sänka farten.
– Den kommer att ha en sidoförskjutning åt höger, om man kommer från Eskilstunahållet. Det är för att få en inbromsning innan man tar sig in i cirkulationsplatsen.
Några farthinder i form av gupp blir det däremot inte.
– De låter väldigt mycket för de närboende. De är heller inte bra när man plogar, säger Magnus Persson.
Några övergångsställen eller cykelöverfarter kommer inte att anläggas. Däremot finns det passager där man kan ta sig över vägen när det inte kommer fordon.
I samband med bygget ska också en busshållplats på varje sida om vägen snyggas till och anpassas.
– De kommer att stå som på en platå, säger Magnus Persson.
Inne i rondellen blir det buskar och annan grönska.
– Vi lägger en sedummatta. Det växer inte så fort och kräver inget underhåll.
Något konstverk kommer det däremot inte att bli i rondellen.
Trafiken längs vägen kommer att påverkas under byggtiden. Bland annat ska en temporär omledningsväg byggas, för att man ska kunna ta sig förbi.
– Ju mindre trafik det är desto bättre arbetsmiljö är det ju för dem som bygger, säger Magnus Persson.
Framåt september ska cirkulationsplatsen asfalteras. Då kan hela korsningen komma att stängas av nattetid.
Arbetet väntas vara klart sista november.
Kostnaden för projektet är beräknat till elva miljoner kronor och finansieras med medel ur den regionala planen för Sörmland.