Adlén och Ronnestam pratar om trender

Vi slog en pling till Göran Adlén, trendanalytikern från Strängnäs, som har börjat livetrendspana inför tv-kameror i ett dygn tillsammans med Johan Ronnestam.

Sverige2011-05-06 16:01
<p>Vad är det ni gör? <br /> - Allt äger rum på ett hotell i Stockolm där jag och Johan Ronnestam kommer att hålla ett improviserat samtal inför publik och tv-kamera. Allt direktsänds och vi kommer att jobba interaktivt med publiken och via folk ute i landet via Twitter och Facebook. <br /> <br /> Det här ska ni göra under 24-timmar, från fredagen den 6 maj klockan tolv till lördagen den sjunde klockan tolv. Hur kom ni på den idén?<br /> - Den föddes på en lunch som jag hade med gode vännen Johan Ronnestam, som för övrigt är en tidigare elev till mig på IHM. Vi tänkte först att vi skulle köra konceptet med kunder men så växte idén och det landade i det här. Vi tror på formatet att involvera människor runt om kring i diskussioner om angelägna ämnen, i stället för att som många av oss har gjort tidigaresom stått och expertshowat i en timme. Det här är mycket mer intressant, sunt och ligger i tiden.<br /> <br /> Du skriver på Facebook att du aldrig varit så här nervös inför ett framträdande förut, varför tror du att det är på det sättet?<br /> - Normalt har jag bra koll på vad jag ska säga och på hur publiken<br /> brukar reagera. Medan det är nu helt ovisst om vad publiken, twittrarna eller de som är ute på Facebook kommer att fråga om.<br /> - Diskussionerna kan därför ta vilka vändningar som helst och det är hur<br /> spännande som helst, men det är också där nervositeten ligger. Man blir ju väldigt exponerad. Dessutom är många av dem som kommer följa oss kanske ännu mer experter inom dessa frågor än vad vi själva är, men det är också det som är poängen och som gör att en sådan här diskussion ger mer än en entimmes enmansshow om trender.<br /> <br /> Ni ska ta upp en mängd olika ämnen under de 24 timmarna nämn några!<br /> - Vi kommer att prata om massor olika saker utifrån ett hållpunktsschema som vi har gjort upp. Det är framtidens skola och hur man bör involvera ny<br /> media som mobiltelefoni i undervisningen, i stället för att införa mobiltelefonförbud! Vi kommer att prata om förändringen inom marknadsföringsbranschen, personliga varumärken, ge fingret åt etablisemanget och slakta gamla sanningar. Bland mycket annat.<br /> <br /> Ni tänker er också en skarp test av e-handeln - det kan bli dyrt. Hur hade ni tänkt er att göra?<br /> - Vi tänker live försöka shoppa saker på nätet och ja - det kan<br /> komma att bli lite dyrt. Det vi vill göra är att spana på hur olika sajter har fått till själva shoppingupplevelsen. Vilka sajter har redan i dag lyckats blanda det tekniska med det personliga? Och hur ser just deras e-handelslösningar ut?<br /> <br /> Och allt görs inför tv-kameror, så kallad Thincasting. Vad är det för speciellt med det?<br /> - Det är väl bara ett begrepp som har dykt upp på tv-sändningar som<br /> kan göras med ganska enkla medel. Detta är helt klart framtiden och kommer&#160;snart att vara standard för alla event.<br /> <br /> Till sist. Hur ska du klara av att hålla dig vaken?<br /> - Mycket kaffe och Redbull samt adrenalinkickar av diskussionerna. Jag<br /> har inte lyckas buffertsova, fast jag försökte.<br /> <br /> Fotnot: Livesändningen pågår just nu på www.24hours.se <http://www.24hours.se> . Nyligen diskuterades bokhandelns och skivhandelns framtid och när detta publiceras har man haft lite problem med ljudet. Just då pratades det om hur man ska attrahera morgondagens arbetskraft..</p> <p></p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om