Bluffakturor har minskat

Enligt Svensk Handel har antalet bluffakturor halverats under den senaste tvåårsperioden. En orsak kan enligt polisen vara att kriminella har skiftat fokus till internetbedrägerier.

Sverige2014-07-08 06:07

Svensk Handel har två personer som jobbar heltid med att ta emot klagomål från företagare som drabbats av bluffakturor.

– Vår bedömning är dock att det har minskat. Det har varit ett par uppmärksammade rättegångar och man har också valt att inkludera bluffakturor i en av de större polisinsatserna som vi har haft. Då har det gett ringar på vattnet och skapat en del oro bland de här figurerna, säger Per Geijer, säkerhetschef vid Svensk Handel.

Polisen i Eskilstuna och Strängnäs har under de senaste två veckorna fått in anmälningar om fyra misstänkta fakturabedrägerier.

– Det är en känsla jag får att det minskar, men att internetbedrägerier som drabbar enskilda personer ligger konstant sedan en tid tillbaka. Internetbedrägerier kräver mindre jobb av den som gör olika typer av brott, säger kommissarie Margareta Freidenfelt.

Per Geijer berättar att vissa bedrägeriförsök är relativt lätta att genomskåda, till exempel mejl med felstavade uppmaningar om att lämna ut bankuppgifter.

– Sen finns det de som är lite mer förslagna som ringer och är mer påstridiga. De hävdar att det finns ett avtal sedan två år tillbaka och att du har godkänt det här och att nu kostar det pengar. Där kan du inte bara rycka på axlarna, utan där blir du ofta väldigt illa berörd.

Per Geijer säger att om man har fått en faktura som är felaktig så är det viktigt att kontakta företaget, till exempel via mejl eller fax, och bestrida kravet.

– Om man inte gör det kan de gå till Kronofogden eller tingsrätten. Just kronofogden blir lite besvärlig om du inte bestrider ordentligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om