Flaskan är huvudsakligen tillverkad av hållbar träfiber i samarbete med bland andra Billerudkorsnäs och går under namnet Green fibre bootle. Prototyperna har en tunn plastfilm på insidan som består av återvunnen plast, så kallad RPET, vilket gör att flaskan kan uppfylla de höga standarderna som krävs för att innehålla öl. Målet på sikt är att hela flaskan ska vara biobaserad.
– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green fibre bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green fibre bottle på marknaden, säger Myriam Shingleton, vice president group development på Carlsberg group.
Carlsberg inledde arbetet med Green fibre bottle 2015 tillsammans med Ecoxpac, Billerudkorsnäs och forskare vid Danmarks tekniske universitet. Ur detta initiativ föddes projektet Paboco, Paper bottle company.
Nu ansluter även The Coca-Cola company, The Absolut company och L’Oréal till samarbetsprogrammet Paboco för att främja hållbara förpackningar och fortsätta utvecklingen av pappersflaskor.
– Utvecklingen av Green fibre bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans.Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till Paboco, menar Myriam Shingleton.
Prototyperna presenterades under C40 Worlds mayors summit 2019 i Köpenhamn.