Under 2012 såldes det mat på nätet för mellan 1,9 och 2,6 miljarder kronor. Det är en ökning med cirka 30 procent jämfört med året innan då omsättningen uppskattades till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor. Färdiga matkassar är det koncept som ökat mest i popularitet.
Enligt rapporten är fenomenet att handla mat på nätet relativt nytt och många livsmedelshandlare har startat sin verksamhet under de senaste fyra-fem åren.
Det är dock långt ifrån alla aktörer som går med vinst trots att försäljningen ökar. Orsaken är enligt rapporten att det krävs en stor volym för att lyckas.
Företagen upplever att den största utmaningen är att få konsumenterna att prova på att handla via internet och testa den första kassen. Efter det första köpet fortsätter många att handla och blir lojala kunder.
De största orsakerna till att konsumenter väljer att inte handla mat via nätet är att de inte kan se maten innan köpet och att de är oroliga för kvaliteten på varorna.
Enligt branschorganisationen är det viktigt för handlarna att ha koll på framtida konsumtionstrender med till exempel internetuppkopplade kylskåp som kommunicerar direkt med matbutiken.
Svensk Distanshandel tror även att branschen skulle få en stark utveckling om tjänsten att handla mat via nätet och få kassen hemkörd blev avdragsgill.