Ångerrätten, som tidigare har gällt vid distans- och hemförsäljning, utvidgas nu till att även omfatta försäljning utanför fasta affärslokaler, bland annat gatuförsäljning och försäljning i anslutning till ett köpcentrum.
– Det har varit jättemycket problem med det här. Folk blir mer eller mindre påflugna av de här försäljarna. Det går väldigt fort och kan vara väldigt lockande. Sen har många trott att de har ångerrätt, men det har de inte. Så det här blir en jättebra försäkring för konsumenterna, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare vid Eskilstuna kommun.
Ångerrätten gäller varor och tjänster som är värda mer än 400 kronor vid försäljning utanför fasta affärslokaler och vid hemförsäljning. Vid telefonförsäljning och internetköp finns det dock ingen beloppsgräns.
Förändringen är en del av den nya konsumentlagstiftning som träder i kraft på fredag den 13:e juni. Distans- och hemförsäljningslagen byter då namn till "lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler". Bestämmelserna bygger på ett EU-direktiv från 2011 som nu införlivas i svensk lagstiftning.
– Man vill ha gemensamma konsumenträttigheter i hela Europa. Tidigare kunde ångerrätten variera mellan olika länder vilket gjorde att det blev en väldig förvirring för konsumenterna, säger Christine Fransholm.
Det nya direktivet innehåller flera ändringar jämfört med nuvarande regelverk. Ett exempel är att ångerfristen nu börjar löpa direkt när konsumenten får information muntligen, och inte som tidigare när man fick den i "varaktig form".
Vid till exempel telefonförsäljning har konsumenter kunnat få information om ångerrätten vid samtalet, men ångerfristen har ändå inte börjat löpa förrän konsumenten fått skriftlig information hemskickad. Nu börjar ångerfristen alltså löpa redan vid samtalet.
– Det innebär ju att ångerfristen blir lättare att missa, säger Christine Fransholm.
En annan förändring är att konsumenten får större möjligheter att undersöka en vara innan man ångrar sig. Å andra sidan kan man då få ersätta säljaren för värdeminskning.
– Om jag undersökt en vara mer än vad jag behövt kan säljaren ta ut en summa för värdeminskning, säger Christine Fransholm.
– Förut fick du ta på dig en tröja och ändå skicka tillbaka den. Nu kanske du till och med klipper bort lapparna. Det får du göra, men det som händer är att då har företaget rätt att ta ut en värdeminskning.
Konsumentverket har flaggat för att det kan bli svårt att bedöma storleken på värdeminskningsavdraget eftersom direktivet inte ger någon tydlig vägledning. Christine Fransholm råder konsumenter att inte börja undersöka varor mer än tidigare innan en ny praxis har utvecklats på området.
– Håller er till att försiktigt undersöka varan som tidigare eftersom det inte är klart än vad det kan handla om för värdeminskning. Den kan ju bli jättestor faktiskt.
Ytterligare en förändring är att konsumenten måste skicka tillbaka en vara inom 14 dagar efter att man meddelat säljaren att man vill lämna tillbaka den. Konsumenten måste precis som tidigare stå för returfrakten. En annan förändring är att säljaren måste betala tillbaka pengarna fortare. Nu har säljaren bara 14 dagar på sig jämfört med 30 dagar tidigare.
Konsumentverket kommer att ha ett formulär på sin hemsida som man kan använda om man vill utnyttja sin ångerrätt.
– Många tycker det är svårt och jobbigt när man ska ångra sig. Rekommendationen är att man alltid ska ångra sig skriftligen så att man har bevis, säger Christine Fransholm.
Direktivet innebär även nya regler för elektroniska avtal på nätet.
– Det har varit mycket problem med olika typer av tjänster där man till exempel kan värdera sin bil. Konsumenterna har kanske trott att de här tjänsterna har varit gratis. Det har varit väldigt dåligt prisinformationsmässigt.
Om det exempelvis finns en beställningsknapp på hemsidan som man ska klicka på måste det i omedelbar anslutning till knappen finnas information om att varan eller tjänsten faktiskt kostar pengar.
– Man är inte bunden av ett avtal om det inte framgår att det kostar pengar.
Christine Fransholm berättar att den som har frågor om den nya lagen kan kontakta kommunens konsumentvägledare.
– Helst via vår e-tjänst på vår hemsida eskilstuna.se
Fråga: Handlar du av gatuförsäljare?