Så får du ditt företag att växa på lång sikt

Krister Bredmar har skrivit boken Strategisk ekonomistyrning – att leda för långsiktig tillväxt. Boken riktar sig till företagsledare som vill få sin verksamhet att växa.

Sverige2016-02-29 05:00

– Jag möter rätt så ofta företagsledare som har startat sin karriär med att bygga upp ett företag. Man gör det med en god entusiasm och med en bra affärsidé, men så når man en viss nivå där man inte kommer vidare, säger Krister Bredmar.

– Man har vuxit utan att veta varför det gick bra under en period. Man tjänar inte pengar på samma sätt som tidigare och man vet inte vad det beror på. Man har inte haft tydliga målsättningar, man har inte kunnat mäta prestationerna.

Krister Bredmar är docent i företagsekonomi och verksam vid Linnéuniversitetet. Han har under mer än 20 år intresserat sig för ekonomi- och verksamhetsstyrningsfrågor i framgångsrika organisationer. Hans forskning har publicerats i internationella tidskrifter och han är aktiv i arbetet med att återföra forskningsrön till företag i ett lokalt/regionalt sammanhang.

Krister Bredmar har under ett antal år följt tre företag som vuxit till att bli miljardindustrier under en persons livstid.

– Det var väldigt tydligt i de här tre organisationerna att det var företagsledarens förmåga att leda företaget som gjorde att de kunde fortsätta att växa.

Bokens utgångspunkt är forskningsrön och aktuell forskning när det gäller ledarskapsfrågor, tillväxt i allmänhet och ekonomistyrning i synnerhet. Praktiska exempel finns insprängda i texten. I det avslutande kapitlet finns ett antal rekommendationer. Boken innehåller även ett antal frågor som läsaren kan svara på för att kunna värdera hur långt man kommit och om man behöver fokusera på något speciellt område.

Krister Bredmar menar att kundrelationen är viktig.

– Man behöver jobba kontinuerligt med sin kundrelation. Jag tror att man behöver koppla upplevd kvalitet hos kunden till prissättningen.

Företagsledaren behöver dessutom arbeta med att hela tiden öka företagets produktivitet.

– Då är det i väldigt stor utsträckning de interna processerna det handlar om. Man behöver hela tiden vara beredd på att förändra sin verksamhet. Man behöver hitta en förmåga att räkna på sin verksamhet. Tjänar vi pengar eller gör vi det inte? Man kan tycka vad man vill om de finansiella resultaten, men de skapar förutsättningar för verksamheten i morgon.

Ett annat centralt område gäller verksamhetens uppföljning.

– Vi måste planera för och mäta vad vi har lyckats uppnå i relation till vår plan.

Det är också viktigt för företagsledaren att hitta sätt att hantera risker.

– I de här tre organisationerna som har vuxit till miljardindustrier har det varit väldigt tydligt att företagsledaren ibland har varit beredd att ta risker, men samtidigt väger man det mot ett ansvar man känner inför organisationen och medarbetarna.

Förutom företagsledare så riktar sig boken även till verksamhetsledare inom offentlig förvaltning.

– Jag tror att det finns delar som man med stor fördel skulle kunna tillämpa i offentlig förvaltning, kanske inte i syfte att växa utan för att få verksamheten att funka bättre, säger Krister Bredmar. Det är också viktigt för företagsledaren att hitta sätt att hantera risker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om