Det här är värstingarna på svarta listan

Ryanair och Finnair har struntat i att betala sina kunder hundratusentals kronor i ersättning för försenade eller inställda flyg. Nu toppar de tidningen Råd & Röns svarta lista.

19 februari 2020 07:17

Nu listas fler företag för att ha struntat i att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. På konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista där konsumenter varnas för oseriösa företag, har 165 olika företag tillkommit sedan förra årets uppdatering – och tre flygbolag toppar listan för flest ärenden.

Värst är lågprisflygbolaget Ryanair, med 19 nya ärenden om totalt 129 991 kronor som enligt ARN bör betalas tillbaka på grund av inställda eller försenade flyg – något som företaget valt att låta bli. Bolaget toppade även listan i augusti förra året.

Men även Finnair har valt att strunta i rekommendationen om att betala tillbaka 105 865 kronor till sina resenärer – och även Vueling Arlines håller inne på 51 609 kronor som kunderna har rätt till.

På listan finns 23 resebolag, men värst är motorbranschen. 60 nya företag, som låtit bli att betala ersättning om 1,5 miljoner kronor, har listas den här gången. Ärendena gäller främst köp av begagnade bilar där problem eller fel upptäckts först efter det att affären är gjord.

Fakta: Svarta listan

Svarta listan sammanställs av Råd och Rön och listar företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Det innebär att nämnden prövat en tvist till konsumentens fördel, men att företaget inte tar på sig ansvaret trots detta.

Syftet med listan, där företag finns kvar i två år, är att varna konsumenter för företag som kan betraktas som oseriösa. I de fall som tar sig till listan tvingas konsumenterna ta frågan vidare till tingsrätt för att få sina pengar.

ARN blev en myndighet 1981. Nämndens beslut är rekommendationer, inte domslut.

Om ett företag inte följer ARN:s beslut, kan konsumenten stämma företaget vid en tingsrätt.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!