Ekonomi Läsk- och snackstillverkaren Pepsico slog analytikernas förväntningar på fjärde kvartalet. Törsten efter bolagets välkända läsk och energidryck ökade. Lyftet märks även för snacks som riktar sig till mer hälsomedvetna konsumenter.

Den organiska försäljningen, exklusive valutakurseffekter och förvärv, ökade 4,3 procent under kvartalet, den snabbaste tillväxttakten sedan 2015, enligt bolaget. För 2020 spår bolaget dock en något lägre tillväxttakt – 4,0 procent.

Nettoomsättningen steg till 20,64 miljarder dollar, motsvarande runt 216 miljarder kronor, en ökning med 5,7 procent jämfört med kvartalet före. Marknaden hade räknat med en omsättning på 20,27 miljarder dollar.

Vinsten, justerad för jämförelsestörande poster, landade på 1:45 dollar, cirka 15 kronor, per aktie. En dollarcent högre än förväntningarna.

I Pepsico-koncernen ingår varumärken som Pepsi, Sevenup, Doritos, Lays och Gatorade.