277 Torshällabor utan tv och bredband under julhelgen

På självaste julafton upptäckte Torshällabon Yngve Berg, 75 år, att varken tv, bredband eller hemtelefon fungerade. Han anmälde saken till Com hem men fyra dagar senare är han och många andra i området fortfarande utan sina tjänster.

Torshälla2016-12-27 18:53

På kvällen den 24 december skulle Yngve Berg och Siv Bergdahl i Torshälla bänka sig i tv-soffan när de upptäckte att något var fel. Tv:n fungerade inte. De insåg snart att det även var något fel på hemtelefonen och bredbandet. Yngve ringde och felanmälde problemen till Com hem, som är parets operatör, men fick då svaret att ingen reparatör kunde skickas ut på julafton.

– På juldagen var någon ute och gjorde en felsökning men sedan fick de ingen mer information, säger Bengt-Göran Andersson, en vän till Torshällaparet, som varit i kontakt med operatören.

Han berättar att prognosen för när felet ska vara avhjälpt har flyttats fram varje dag. Annandagen klockan 16 var vad de hoppades på, men snart ändrades datumet till den 29.

– Yngve och Siv är inte så mobila. De behöver hemtelefonen och sällskapet från tv:n, säger Bengt-Göran Andersson som är kritisk till att hans vänner inte fått några besked från operatören.

– När man ringer supporten upplever man det som att man ses som besvärlig. Personen i supporten sa bara: Vad tycker du att jag ska göra? Och jag sa att de i alla fall borde upplysa de berörda om vad som händer, säger Bengt-Göran Andersson.

Som mest var 277 abonnenter utan sina tjänster på julafton, i nuläget är det 52 kunder som är drabbade.

Enligt Com hem skickade de ut personal redan på julaftonsnatten och sedan även på juldagen för att se vad som var fel.

– Förmodligen är det fukt som gjort att ledningen gått av eller i alla fall inte fungerar. Vi måste gräva för att se vad som hänt, säger Max Hellström, presschef på Com hem, som svar på frågan varför åtgärderna har dröjt.

Han beklagar att abonnenter blivit utan tv, bredband och telefoni under självaste julen och reagerar starkt när han får höra om bemötandet som Bengt-Göran Andersson fått av kundtjänsten.

– Det ingår inte i grundkursen om jag säger så. Det är inte okej. Vi kanske inte kan svara på varför men när det är tänkt att vara löst ska vi kunna säga. Det är bara att beklaga, det är ju våra kunder vi talar om, säger Max Hellström.

Enligt honom kommer de att gräva runt ledningen under onsdagen och kunderna ska kunna räkna med att ha tillbaka tv, telefoni och bredband någon gång under onsdagen.

För Yngve Berg och Siv Bergdahl spelar det mindre roll. De har redan sagt upp sitt abonnemang hos Com hem och tecknat ett nytt hos en annan operatör.

– Det kommer att ta mellan fem och 15 dagar men de vill inte vara kvar hos Com hem, säger Bengt-Göran Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om