Bring har gjort en stor utbyggnad av sin anläggning på Ekbacken i Torshälla där gods lastas om mellan lastbilar. Lokalytan har fördubblats från 1 800 kvadratmeter till 3 600 kvadratmeter.
– Vi har byggt en ny omlastningsyta med 22 nya lastbryggor för att klara godsflödet i en snabb hastighet, säger Håkan Öhlander, distriktschef på Bring.
Anläggningen står redo att tas i bruk vid mitten av april. Satsningen kan medföra nyanställningar, men det går i dagsläget inte att säga hur många det kan bli.
– Med den här nya ytan öppnar det möjligheter. Nu får vi ju dubbelt så stort och kan utöka. Nu ska ju vi ut och sälja och jaga nya kunder, säger Håkan Öhlander.
Terminalarbetaren Sören Larsson är positiv till utbyggnaden.
– Jag tror det blir jättebra när allt är färdigt och kommer i ordning.
Utbyggnaden innebär även att personalen har fått större utrymmen.
– Det är bra så att alla kan få ett skåp att ha sina kläder i, säger Sören Larsson.
Bring, som ägs av den norska Posten, är ett av Nordens största logistikföretag. Den del av verksamheten som ligger i Torshälla sysselsätter 90 personer. De flesta är lastbilschaufförer, men här finns även trafikledare och terminalarbetare. Torshälla är bas för 50 lastbilar med släp som kör ut gods till olika platser i landet.
Den största kunden i Eskilstuna är Fazer Bageri. En annan kund är Candyking i Norrköping som säljer lösviktsgodis till butiker runt om i landet.
– Vi sprider allt godis i hela Sverige. Det kan vara en butik i Hudiksvall som ska ha en pall i morgon bitti. Då hämtar vi den i Norrköping under dagen och placerar den på en lastbil som ska gå till Norrland under kvällen, berättar Håkan Öhlander.
Hur är det med lönsamheten?
– Det är väldigt tuff konkurrens i dag på åkeriverksamheten, säger Håkan Öhlander.
Konkurrensen har dock inte avskräckt Bring från att göra investeringen i Torshälla.
– Bring har ett mål att växa på marknaden och ta marknadsandelar. Och Eskilstuna ligger ju väldigt strategiskt rätt, säger Håkan Öhlander.
Bland konkurrenterna finns DHL som flyttar från Ekeby för att i stället bygga ett nytt lager för distribution i Kjula. Håkan Öhlander ställer sig frågande till varför kommunen satsar på en kombiterminal med järnväg väster om stan samtidigt som man utvecklar ett godscenter med lastbil öster om stan.
– Ska man åka och hämta trailers på järnvägen och dra dem till Kjula för att göra omlastningar så är det egentligen för långt avstånd. Där ligger vi väldigt strategiskt rätt. Vi har kört mycket på kombiterminalen.
Distriktschefen Håkan Öhlander har varit med från början när verksamheten drog i gång i Eskilstuna 1997. Han blev då den först anställde på orten då Malmöåkeriet Ekdahls baserade sin första lastbil i staden.
– Jag hade mycket kontakter i regionen här. Jag fixade kunder och vände tillbaks bilar. Sen började vi ju växa utifrån det.
2007 flyttade åkeriet till nybyggda lokaler Torshälla. I december 2012 tog Bring över som ägare och lastbilarna målades om från Ekdahls blåa färg till Brings gröna.
– Det är ju en spännande resa att komma in i Bring. Från att vara Sveriges största privatägda åkeri till att gå in i en koncern med 20 000 anställda, säger Håkan Öhlander.
– Det är spännande att gå in i en sån koncern, och det finns ju möjligheter.