– Jag tycker att det känns som ett naturligt steg och en spännande utmaning att ta mig an denna uppgift efter att ha jobbat här så länge. Jag trivs jättebra, säger Johan Broberg.
Han har arbetat på Berglunds Åkeri sedan 2008. Han började som chaufför och jobbade sedan ett några år som trafikledare innan han blev platschef 2012. Johan tillträder som vd den 1 november.
– Det känns även naturligt i och med jag har hållit ihop helheten under ett antal år. Jag har ett jättebra team under mig, säger han.
Patrik Skoog fortsätter att vara bolagets ägare och styrelseordförande.
– Johan och hans team gör ett fantastiskt jobb redan idag så det skulle ha känts jättekonstigt att inte erbjuda Johan möjligheten att bli vd.
Johan Broberg har ekonomisk utbildning.
– Johan har engagemang, driv och ett hjärta för företaget. Det tror jag är mycket viktigt, säger Patrik.
Han menar att Johan även fortsättningsvis kommer att ha ett starkt stöd av honom. Johan kommer även att ha stöd av företagets tidigare revisor Peter Flennerhag som har gått in i styrelsen.
Patrik har varit vd sedan 1998 då han tog över efter sin pappa Lars-Göran Skoog. Patrik berättar att han från början hade en tanke om att vara vd åtminstone fram till företagets 100-årsjubileum 2018. Han har av olika skäl stannat på posten ett par år extra.
Den första orsaken var att företaget fick en dipp strax efter 100-årsjubiléet. Berglunds kör mycket åt DHL. När DHL 2019 tappade en stor kund innebar det även att Berglunds förlorade omsättning.
– Jag kände inte att jag ville lämna över stafettpinnen när det inte gick riktigt bra. Så då kändes det mer fair mot mina kollegor, framförallt mot Johan, att försöka hitta tillbaks på banan. Det har vi gjort, säger Patrik.
Han har också haft en tanke om att göra som sin pappa Lars-Göran och sluta arbeta operativt i företaget vid 55 års ålder. Patrik fyllde 55 år i februari och skiftet på vd posten var planerat till maj, men coronapandemin kom emellan.
– Vi har skjutit på det, men nu är vi på banan med företaget och det har lugnat ner sig på coronafronten ett tag. Nu är jag redo att lämna över stafettpinnen, säger Patrik.
2014 flyttade Berglunds Åkeri från Gredbyvägen i Eskilstuna till Nybyområdet i Torshälla. Företaget har sedan flytten fått fler ben att stå på i form av tredjepartslogistik och ett kontorshotell i brukets tidigare huvudkontor. Berglunds Åkeri har som mål att växa på ett sunt sätt. Företagets målgrupp är bland annat små och medelstora företag.
– Du behöver aldrig ringa till någon växel utan du ringer direkt in till vårt orderkontor och får snabba svar, säger Johan.
Han tror på att utveckla Berglunds till ett lokalt logistikcenter.
– Vi är en bra bit på väg idag så det är bara att låta det växa organiskt, att få in kunder vartefter efterfrågan ökar och hänga med och anställa.
Berglunds Åkeri har tecknat sig för en 20 000 kvadratmeter stor tomt i logistikparken i Kjula. Tanken är att bygga ett nytt lager i Kjula. Om storkunden DHL skulle flytta sin terminal från Folkestaleden i Eskilstuna till Kjula kommer Berglunds sannolikt att stationera lastbilar i Kjula.
– Vi har sneglat på den där tomten länge, men det har inte hänt så mycket i Kjula förrän nu med Amazon, DHL, Kuehne Nagel och andra stora aktörer som kommer dit. Nu tycker jag att det verkar vara intressant. Arver, som levererar våra Scaniabilar, flyttar ut sin verkstad dit. Det kanske är en naturlig utveckling för oss att flytta dit på sikt, säger Patrik.
Berglunds har en ambition att vara ett bra miljöval. Lastbilarna går på fossilfritt HVO-bränsle och etanol.
– Det kommer mer och mer i upphandlingar att man börjar titta på fossilfria transporter. Det finns miljözoner där du inte får åka med gamla fordon, inte minst i Stockholm. Än så länge räcker det kanske med att byta ut några fordon i tid för att hänga med. Kommer det nya, alternativa bränslen är vi nyfikna på att se vad det innebär, säger Johan.