Den 7 mars är det dags. Då stängs bron mellan Hammarbyvägen och Brogatan av för reparation. Ett arbete som beräknas pågå till den 15 maj.
– Den är i dåligt skick. Slitplankorna på den här bron, alltså det som man åker på, har vi bytt tidigare. Men nu när vi skulle byta dem igen insåg vi att vi även måste byta sparrarna som ligger under som är lite grövre, säger Erik Pahlbäck som är projekteringsledare på Eskilstuna kommun.
Att bron hålls stängd i över två månader kommer ha stor påverkan på framkomligheten, särskilt eftersom den stängs helt för fordonstrafik.
– Det här arbetet kommer påverka allmänheten. I och med att det är en träbro kommer vi att behöva riva bort allt trä och då kommer inga fordon att kunna ta sig över den. Men vi gör en temporär lösning så att gång- och cykeltrafikanter kan ta sig över bron, säger Erik Pahlbäck och fortsätter:
– Vi kommer att jobba så snabbt vi kan där. Den här bron är jätteviktig. Och framför allt så har vi ettans busslinje som går över där. Det kommer till en lösning så att det ändå ska fungera drägligt om man åker kollektivtrafik under de här veckorna.
Gör ni några förändringar av bron så att den inte blir lika känslig för slitage?
– Det är svårt, då blir det helt andra pengar. Den är byggd på ett sätt med stålbalkar och sedan ligger det träsparrar och träslitplankor på. Den är byggd för att kunna vara öppningsbar men den blev aldrig öppningsbar. Men det är därför man byggde den här lätta konstruktionen en gång i tiden.
För även om trä gör att bron är lätt i konstruktionen är det inte optimalt sett till underhåll och slitage.
– Det slits fortare med trä och det är lite svårt att laga trä. Betong och asfalt kan man få att hänga ihop men blir trä dåligt då är det dags att byta allting, det är svårt att reparera.
Under våren kommer även Holmenleden och bron där att rustas upp. Men de båda projekten ska inte krocka med varandra även om planen är att arbetet med Holmenleden ska starta när arbetet med bron på Brogatan är inne i slutskedet. En annan viktig skillnad är framkomligheten.
– Där kommer trafiken hela tiden att kunna passera bron, det kommer på sin höjd att bli stoppljus där. Det tror jag inte kommer att upplevas lika knöligt för allmänheten. Det blir mer som ett vanligt vägarbete som man kan ta sig förbi.