Det hoppas eleverna i klass 8 B pÄ Gökstensskolan. Under tre veckor ska de skÀrskÄda TorshÀlla ur olika vinklar. Den vanliga undervisningen lÀggs Ät sidan och all tid Àgnas i stÀllet Ät projektet om hur TorshÀlla ska se ut i framtiden.
â Det heter MĂ„lbild 2017, förklarar Hanna Ottestam, som Ă€r en av eleverna i den utvalda klassen.
2017 fyller TorshÀlla 700 Är. Inom TorshÀlla stad arbetas det just nu febrilt för att förbereda inför jubileumsÄret, men ocksÄ för att pÄ olika sÀtt öka TorshÀllas attraktionskraft. Ett steg pÄ den vÀgen Àr att engagera de som Àr unga i dag.
â 2017 ska TorshĂ€lla ha 1 000 nya invĂ„nare och 300 nya bostĂ€der. Och sĂ„ ska det komma hit mĂ„nga turister, förklarar Albin Ekström.
Klass 8 B har redan gÄtt en rundvandring. PÄ mÄndag delas eleverna in i arbetsgrupper och dÄ fÄr de veta vilken del av TorshÀlla som blir deras eget projekt.
â Alla vill nog helst ha fastigheten 4:45, för det finns mest att göra dĂ€r, tror Konrad Olsson.
Det handlar om A-verkstan Holmen, vackert belÀgen vid Än, men i dag ganska förfallen.
â Man kan öppna hotell och restaurang dĂ€r och man kan bygga lĂ€genheter. Huset kan locka bĂ„de TorshĂ€llaborna och turisterna.
Nu vÀntar ett par intensiva arbetsveckor innan klassen kan presentera sina fÀrdiga förslag för politikerna i Sagabiografen.
â DĂ„ ska vi ha en fĂ€rdig film, förklarar Tess Palmberg-Viljanen.
Vad tycker de dÄ sjÀlva om TorshÀlla i dag? Bra, men lite trÄkigt, Àr nog den bÀsta sammanfattningen.
â Jag har inte tĂ€nkt sĂ„ mycket förut pĂ„ hur TorshĂ€lla kan utvecklas. NĂ€r vi Ă€r lediga Ă„ker vi till Eskilstuna. Jag tror inte nĂ„gon av oss vill bo kvar hĂ€r efter skolan, sĂ€ger Tess.
â Fast nĂ€r man fĂ„r egen familj tĂ€nker man kanske annorlunda. TorshĂ€lla Ă€r ett bra stĂ€lle att vara barn pĂ„, tillĂ€gger Albin.