I höstas fick räddningstjänsten rycka ut till Torshälla hamn då båten höll på att sjunka. Den länspumpades hjälpligt och förtöjdes för att den inte skulle slita sig. Ägaren skulle ta över ansvaret och svara för att båten bogserades till en docka i Hjälmare kanal. Så skedde inte och enligt ett samtal till redaktionen i lördags släppte förtöjningen som höll fast båten i Torshälla hamn fram till helgen. Båten återfinns sedan i helgen i åmynningen mellan Kolstahatt och Ängsholmen, precis i mynningen. Det är osäkert om den har gått på grund eller om den är på väg att driva vidare ut i Mälaren.
Räddningstjänsten i Eskilstuna hade under måndagen inte fått in något larm om båten och enligt Lars Eurenius avvaktar räddningstjänsten tills det eventuellt kommer in ett konkret larm om båten.
– Frågan är hur pass lös den är eftersom det inte kommit in något larm om den, säger Lars Eurenius på räddningstjänsten.
Enligt Daniel Lindblad på Sjöfartsverket, som har ansvar för framkomliga sjövägar, är det alltid ägaren som har ansvar för sin båt, oavsett om den är förtöjd, har slitit sig eller sjunkit.
Sjöfartsverket ingriper om det finns en störning i farleden som begränsar yrkestrafiken.
– Ägaren har också ansvar för var båten är, säger Daniel Lindblad.
Sjöfartsverket har inte fått någon rapport om fiskebåten vid Kolstahatt/Ängsholmen, vilket enligt Daniel Lindblad kan bero på att det är lite trafik på Mälaren så här års. Men efter samtal med Eskilstuna Kuriren säger Daniel Lindblad att sjötrafikcentralen nu går ut med en uppmaning till sjötrafiken om att det eventuellt kan finnas en båt på drift i Mälaren.
Eskilstuna-Kuriren har under dagen försökt att nå ägaren till fiskebåten, utan att lyckas.
Enligt Kenneth Hedström, brottutredare på Kustbevakningen, som är den myndighet som träder in om en båt misstänks utgöra en fara för miljön, är det inte ovanligt att båtar i dåligt skick hamnar på drift.
Han har ingen kännedom om den gamla fiskebåten vid Kolstahatt/Ängsholmen men berättar att båtar på drift medför en knepig ansvarsfråga. I synnerhet sommartid kan många ringa och fråga hur det kommer sig att en gammal båt får ligga kvar så länge på någon plats.
– Svaret är att vi inte får göra något, så länge det inte utgör en fara för miljön. Annars är det ägarens ansvar. Men när ägaren inte tar sitt ansvar, blir det tungt. Alla är rädda för det här, för sådana här fall kan bli onaturligt komplicerade och medföra stora kostnader.