Ingen rusning till båten men glädjen stor ändå

Skepparen Peter Karlsson på kanalbåten S:t Olof har tappat mängder med passagerare i sommar. Men idéer finns för att ändra på lågläget.

Olof2-140731-VK.jpg

Olof2-140731-VK.jpg

Foto:

Torshälla2014-07-31 15:27

Nu återstår bara ett par veckor av trafiksäsongen 2014 och sedan tar ett nytt bäversafari vid i slutet på augusti och början på september. Men skepparen Peter Karlsson har en idé om hur man kan locka resenärerna mellan Torshälla och Eskilstuna i framtiden:

– Vi måste öppna slussarna, både här och där. Det tror jag skulle väcka ett större intresse för båttrafiken på ån.

Möjligheten finns i både Eskilstuna och Torshälla att öppna slussarna.

– Men det skulle krävas bemanning och det kräver i sin tur pengar, och det vet jag inte riktigt om man är så sugen på från Torshälla stads sida.

Lite grand skulle man dessutom försöka få stopp på fullt så varma somrar som den vi haft i år. Värmen lägger lite band på människors utflyktslust, tycker sig skepparen märka

Även vi representanter för dagspressen får en liten släng av sleven när det gäller skäl till det riktigt dåliga året.

– Vad gör ett reportage för nytta nu, vi skulle förstås ha fått ett i början av säsongen, inte i slutet...

Peter Karlsson ler lite bistert. Det finns lite att glädjas åt ändå. Han har ett toppensommarjobb med mycket frisk luft, och passagerarna sköter sig. Inget äventyrande av sjösäkerheten här inte.

Ett enda litet tillbud har man haft i sommar. Det var ett barn som tappade sin keps i ån för några dagar sedan.

Där fick Peter Karlsson och matrosen Lasse Gustafsson chansen att pröva färdigheterna i persedelräddning. Här blev det stopp och back i maskinen och fram med änterhaken för att fånga upp huvudbonaden.

Mellan tio och tolv passagerare har man ändå haft per resa, och ingen har behövt huka under paraplyer eller regntunga skyar. Och själva kanalbåten är i bättre skick än någonsin förr.

– Vi bytte motor för tre år sedan och har nu en miljödieselmotor, så i stället för att sitta inkapslad i ett svart sotmoln om vinden låg på från fel håll, så kan vi njuta av en motor som på sin höjd släpper ut lite ånga.

En direkt fråga till enhetschefen Dan Bauman i Torshälla ger svaret att förlängda turer är planerade redan under nästa sommar.

– Nu kan vi slussa i både Torshälla och Eskilstuna och det ska vi självklart försöka göra. Kanske inte på alla turer, men några av turerna måste kunna gå från Torshälla hamn till Strömsholmen i Eskilstuna.

Här handlar det lite grand om att hålla budgeten, men i Torshälla finns personal som kan slussa så det hoppas man kunna lösa utan dyrare kostnader.

Båttrafiken genererar inga inkomster till Torshälla, men det finns helt andra värden värda att slå vakt om.

– Visserligen är vi lite väderberoende, men det är flera av broarna kräver denna låga kanalbåt. Och själva resan med dess rika fågelliv och alla bäverhyddor, den är fantastiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!