I slutet av maj fick Evert Hellkvist nog av de ovälkomna lägenhetsbesöken och kontaktade hyresvärden Kfast om problemet. Fram till dess hade han själv tagit kål på en råtta i parets badrum och gjort processen kort med ytterligare två inne hos grannen.
– Jag blev hänvisad till en saneringsfirma som de bad mig kontakta. Jag sa "det är ju ert hus och då får ni ta det härifrån", men det hände ingenting.
Sedan dess har både prydnadskuddar, tv-sladd och skinnsoffan fått kapitulera för gnagarnas tänder. Dessutom har råttorna lämnat tydliga spår av såväl urin som avföring efter sig.
– Det här är inte några skador som försäkringsbolaget hjälper till med och råttfällor har inte hjälp.
Evert Hellkvist säger att han hittills ringt Kfast vid fyra tillfällen och varje gång förklarat orsaken till att råttorna kommer in i lägenheten.
– Rördragningen genom golvet under diskbänken är inte tät och det ser vem som helst. Den där glipan gör att råttorna får ett eget trapphus från källaren och upp i vår lägenhet.
Enligt Anticimex rör sig råttor främst i fuktiga miljöer som källare och avlopp och ett hål på två centimeter räcker för att de ska ta sig igenom.
– Vi vill inte vara osams med vår hyresvärd, men det här är inte acceptabelt. Det borde rimligtvis även ligga i deras intresse att se efter sitt fastighetsbestånd.
Samma dag som tidningen träffar paret Hellkvist har Nomor skadedjursbekämpning varit på plats.
– Deras kille noterade också glipan under diskbänken, men sa att den typen av reparationer inte var deras bord. Han placerade istället ut råttgift och ytterligare en fälla, säger Evert Hellkvist och fortsätter:
– Man har ju tagit folk till månen, då kan det väl inte vara så speciellt komplicerat att täppa till ett hål.
Enligt Thomas Pettersson, bokonsulent på Kfast, hänvisar bolaget aldrig sina hyresgäster vidare till exempelvis en skadedjurssanerare, den kontakten tar de själva.
– Vi har en notering om att vi blivit kontaktade av hyresgästen i juli. De har haft besök av Nomor och kommer att få en återkoppling från dem inom ett par veckor.
– Anser Nomor att problemet beror på hålet under diskbänken kommer vi skicka dit en fastighetsskötare som tätar det. I normala fall kan sådana här problem avhjälpas en vecka efter att det anmälts.